Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه دین(29)/ فلسفه دین و فلسفه علم دین(1)

نویسنده:

(7 صفحه - از 41 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : دین، فلسفه دین، دین و فلسفه علم دین، فلسفه دین و فلسفه علم، اخلاق، علم دین و فلسفه دین، که‌چه فرقی میان علم دین، علم اخلاق و فلسفه اخلاق، صراط مستقیم، اخلاق و فلسفه علم اخلاق

خلاصه ماشینی:

"هرچند ممکن است متدینین از نظر استحکام عقیده و پایبندی به باید و نبایدهای دینی متفاوت باشند، ولی به هر حال، همه متدینان عالم اعتقادات دینی دارند و در راه پاسخ مثبت دادن به اعتقادات خود، اعمالی را انجام می‌دهند و به اخلاق ویژه‌ای تن می‌دهند و اعضا و جوارح خود ـاعم از زبان و سایر عضوهاـ را در مسیر آنچه دین مورد نظر، از آنها می‌خواهد قرار می‌دهند و می‌کوشند که تخلفات خود را با توبه و استغفار و اعاده و قضا و کفاره و دیه و رد مظالم و صدقات جبران کنند. با نگاه برون‌دینی اگر انتظار شاعر را ملاک قرار دهیم، به تعریف مناسبی می‌رسیم و اگر با نگاه آنهایی به دین بنگریم که انتظار داشتند نبوت دینی از آن فرشتگان یا به دسیاری آنها باشد و پیامبر نخورد و ننوشد و همسر نگیرد و در بازار راه نرود و بر او گنج نازل شود و صاحب باغ و بستان باشد و به هنگام انذار، فرشته‌ای او را بدرقه کند یا پیش قراولش باشد و پروردگارشان را با همین چشمها همچون ماه شب چهارده در آسمان یا ماهرویی در زمین تماشا کنند، قطعا در تعریف خود از دین، گرفتار گمراهی شده‌ایم. ممکن است با رویکرد برون‌دینی زمینه‌ای برای تأیید و تصدیق چنین پنداری پیدا شود، ولی هنگامی که با رویکرد درون‌دینی به بعضی از ادیان ـمخصوصا اسلام‌ـ بنگریم، این زمینه از بین می‌رود و چاره‌ای نداریم جز این که صراط مستقیم را منحصر در یک دین بدانیم. ارکان اعتقادی و عملی اسلام بیان شده و بنابراین، اگر کمیت یک دین، نسبت به همه یا بعض این امور، لنگ باشد، صراط مستقیم نیست و باید مهر بطلان بر پیشانیش زده شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.