Skip to main content
فهرست مقالات

اخلاق و فقه4/ عناصر اخلاقی و عرفانی در فقه شیعه

نویسنده:

(11 صفحه - از 20 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : فقه، نماز، عرفانی، شیعه، فقه شیعه، فقها، اخلاق و فقه، تصوف، عبادت، عناصر اخلاقی و عرفانی

خلاصه ماشینی:

"اگرچه «فقه اصطلاحی» در چارچوب خاص خود محصور است و فقط درباره صحت و فساد اعمال مکلفین بحث می‌کند و آنچه از آداب و شرایط و احکام که متعلق به ظاهر اعمال است وظیفه علم فقه است، ولی فقهای شیعه نوعا خود را در چارچوب تنگ آن محصور نکرده و عناصر اخلاقی و عرفانی و اعتقادی را نیز به فقه افزوده‌اند و آن را از جمود و تحجر خارج ساخته و بدان رونق و شکفتگی خاصی بخشیده‌اند و به همین جهت شیعه را از گرایش به عرفان کاذب و صوفیگری باز داشته‌اند. ابن فهد در کتابهای خود به خصوص در کتاب «التحصین» به عناصر عرفانی و اخلاقی تشیع نیز توجه داشته و از روایات معصومین علیهم‌السلام مطالبی استفاده کرده است که برای اهل ذوق و خواهان سیر و سلوک خالص شرعی بسیار ارزشمند است. آری فقهای بزرگ شیعه و سالکان طریق فقه جعفری به راستی راه دین را می‌پیمودند و همچنانکه علم به احکام را بر خود فرض می‌دانستند به فضائل اخلاقی، صبر، شکر، و رضا و زهد و قناعت و سخاء و حسن خلق و صدق و اخلاص اهمیت می‌دادند و فقه را برای سلوک اخلاقی و عرفانی لازم و ضروری تلقی می‌کردند ولی بعدها «فقه» و علوم وابسته به آن چنان توسعه یافت که جای دیگر علوم را گرفت فقیه کمتر مجال یافت به مسائل اخلاقی و عرفانی و معنوی بپردازد بدین جهت از جاذبه فقه و فقاهت کاسته شد و این حربه به دست ملحدان افتاد که فقها را اهل دنیا و آلوده به ریا و خودنمائی و دو روئی معرفی کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.