Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخ وهابیت/ قتل عام حجاج یمنی توسط وهابیان

(8 صفحه - از 55 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : حجاز ،ملک ،سپاهیان امدادی ملک حسین ،مکه ،قتل‌عام حجاج یمنی ،ابن‌سعود ،تاریخ ،جنگ میان ابن‌سعود و ملک ،وهابیان با حجاج یمنی ،کشتی ،ملک سعود پادشاه نجد ،جده ،انگلیسی‌ها ،انگلستان ،جمعیت حجاج سپاه امدادی ،سعود پادشاه نجد و حجاز ،جنگ ،میان ابن‌سعود و ملک حسین ،ملک حسین ،میان ابن‌سعود و ملک علی ،طائف ،جمعیت ،شهر ،سپاه امدادی ،حکومت ،شریف ،جنایات وهابیها ،ابن‌سعود به ملک علی ،ملک علی ،وهابیان بر حجاز

خلاصه ماشینی:

"مرحوم علامه امینی، پس از نقل این جریان و جنایت هولناک می‌گوید: «صاحب المنار طبق عادت دیرینه‌اش که برای اعمال زشت و ناهنجار وهابیان عذرتراشی می‌کند، از این جنایت هولناک وهابیان نیز در مجموعه مقالات خود «الوهابیون والحجاز» این چنین عذرتراشی کرده است: «پس از درگذشت سید محمد علی ادریسی که از منطقه عسیر به نفع پادشاه نجد کناره گرفته بود، ملک حسین به آنجا یورش برد و وهابیان را سخت گوشمالی داد و به دنبال آن رویداد قتل حجاج یمنی پیش‌آمد، وهابیان به تصور آن که آنان سپاهیان امدادی ملک حسین هستند، به سوی آنها تیراندازی کردند و پس از آن که به اشتباه خود پی بردند سلطان عبدالعزیز از امام یحیی پوزش خواست و با پرداخت غرامت معقولی بر حفظ مراتب دوستی موافقت کردند» (1) . ابن سعود به دنبال تصمیم به جنگ، سپاهی به فرماندهی سلطان بن بجاد به سوی مکه، گسیل داشت، نیروهای وهابی در سال 1342 به محلی رسیدند که از آنجا شهر طائف یکی از شهرهای مهم حجاز دیده می‌شد، شهرتی که نیروهای رزمنده وهابی بهم زده بودند، طوری بود که قوای پادگان طائف که فرماندهی آن را علی بن حسین، پسر حسین امر حجاز بر عهده داشت، پیش از آن که حمله آغاز شود، فرار کردند. ملک حسین ناگزیر این پیشنهاد را پذیرفت و حزب وطنی در روز بعد، ضمن تلگرافی، ملک علی را که در جده بود، از جریان آگاه ساخت و او به مکه آمد و در تاریخ پنجم ربیع‌الأول 1343 زمام امور را در دست گرفت اما این تدبیر هیچ مشکلی را حل نکرد، زیرا اولا با مخالفت خشک انگلستان مواجه شد و ثانیا ابن سعود به ملک علی همان نظری را داشت که به ملک حسین پدرش دارا بود (1) ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.