Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ و تمدن اسلامی/ کثرت مدارس عالی در جهان اسلام

نویسنده:

(9 صفحه - از 50 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : مدرسه ،اسلامی ،نظامیه ،مدرسه نظامیه بغداد ،بغداد ،مسجد ،فرهنگ ،تدریس ،مدارس عالی در جهان اسلام ،دین ،خواجه نظام‌الملک وزیر دانشمند ،مدرسه بزرگ نظامیه بغداد ،کثرت مدارس عالی ،مدارس عالی در بلاد اسلام ،علم ،مدارس عالی اسلامی ،دانشمندان ،فرهنگ و تمدن اسلامی ،تعلیم ،نظام‌الملک ،استادان ،طالبان علم ،تاریخ مساجد بغداد ،فرهنگ اسلامی ،وزیر ،موقوفه‌های نظامیه بغداد ،تاریخ ،ابن جبیر ،خواجه نظام‌الملک نظامیه ،موقوفه

خلاصه ماشینی:

"با تأسیس این نظامیه‌ها نهضت بزرگ علمی و فرهنگی در کشورهای اسلامی شروع گردید و فکر بلند وزیر دانشمند سلجوقی (خواجه نظام‌الملک) سرمشق سایر وزراء و بزرگان اسلامی شد و بسیاری از بزرگان به فکر تأسیس مدارس براساس تشکیلات عالی و منظم افتادند و ازاینجاست که «حمدالله مستوفی» مورخ ایرانی از مدرسه بزرگ نظامیه بغداد به نام «ام‌المدارس» یاد کرده است (3) . بدیهی است که این نویسنده تدریس ساده احکام دینی را در مد نظر داشته است که تمام طبقات مردم موظف به فراگرفتن آن هستند، البته برای این منظور مسجد مناسبتر است و همه می‌توانند شرکت کنند و استفاده نمایند ولی تدریس علوم و دانشهای گوناگون آنهم در سطح علمی و استدلالی برای تمام طبقات مقدور نیست به همین جهت ضرورت اقتضا می‌کرد که مراکز علمی از مساجد به مدارس منتقل شود. 2 - آموزش و پرورش در مرحله اول وظیفه فردی و دسته‌جمعی همه مسلمانان است و هرکس به اندازه وسعت مادی و معنوی خود باید در این راه، مصدر خدمتی شود و دولت فقط راهنمائی حوزه‌های فرهنگی را به عهده دارد ولی پس از آن که مدارس جای مساجد را گرفت، شروط بانی و واقف مطالبی خارج از دایره علم و درس را به کار مدرسه داد و در حقیقت طلب علمی که بر هر مرد و زن مسلمان فریضه بود، از راه صواب منحرف و به جلب رضای امیر وزیر منصرف گشت، در نتیجه دخالت حکومتها به‌طور مستقیم در دستگاه تربیت و تهیه وسائل تعلیم به‌طور دائمی علم را در ربقه اداره یا اطاعت حکومتها درآورد و نتیجه آن شد که تعلیم و تعلم آزادی خود را از دست داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.