Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه دین(38)/ تجربه دینی از نگاه غرب

نویسنده:

(9 صفحه - از 33 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : تجربه دینی از نگاه غربیان ،فلسفه دین ،تجربه دینی ،انسان ،براهین ،سرسپردگی ،استعلا ،امر متعالی ،عقل ،حق ،برهان فلسفی ،علمی ،کمال ،دین ( ،تجربه علمی و برهان فلسفی ،ضرورت ،جهان ،باطن ،ایمان ،قضایای علمی و قضایای فلسفی ،تعریف امر متعالی ،علم بی‌کران امر متعالی ،مصداق ،خطای در تطبیق ،تجربه علمی فوق علم ،تعریف ،سرسپردگی به امر متعالی ،امر متعالی و سرسپردگی ،ضرورت قضایای فلسفی ،سرسپردگی در برابر امر

خلاصه ماشینی:

"ولی آنچه در تجربه دینی هست، معلوم نیست در قضایای علمی و قضایای فلسفی باشد. بنابراین تعریف، تجربه دینی راه یافتن و سرسپردگی در برابر آن امر متعالی است. همه تجربه‌های دینی -بالضروره- راهگشای انسان به سوی آن امر متعالی و وسیله‌ای برای سرسپردگی تسلیم در برابر اوست. دین با صراحت تمام امر متعالی را -که انسان هم به او آگاهی و هم در برابر او سرسپردگی دارد- به ما معرفی کرده است. آیا این که قرآن از علم بی‌کران امر متعالی سخن می‌گوید و مقام علمی او را با ذکر نمونه‌هایی از قبیل علم به این که موجود مؤنث چه چیزی را در رحم دارد در رحمها چه می‌کاهند و چه می‌افزایند و هیچ چیزی نزد او بدون مقدار و اندازه نیست (2) ، معرفی می‌کند، نه برای مبارزه با خطای در تطبیق است؟ قرآن پس از ذکر نمونه‌های فوق، چنین گفته است: «عالم الغیب و الشهادة الکبیر المتعال» (3) . او از سخن پنهان و آشکار خبر دارد و از آن که در شب، پنهان و در روز، آشکار است، آگاه است و تعقیب کنندگانش، همه را محافظت می‌کنند و سرنوشت اقوام را در صورتی تغییر می‌دهد که آنها وضع روحی خود را تغییر دهند و هیچ چیزی مانع اجرای اراده او نیست و انسانها مددکاری جز او ندارند. ب - ابعاد اشاره کردیم که تجربه دینی آگاهی به امر متعالی و سرسپردگی در برابر اوست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.