Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ و تمدن اسلامی/ کثرت مدارس عالی در جهان اسلام

نویسنده:

(12 صفحه - از 49 تا 60)

خلاصه ماشینی:

"ملک نورالدین علاوه بر تأسیس مدرسه، خدمات دیگری چون فعالیت در زمینه برنامه آموزشی داشت و آن گامی بود که به سوی تخصص علمی برداشت و دانشکده مشهور خود را به نام «دارالحدیث» در دمشق تأسیس کرد و آن را به علوم حدیث نبوی اختصاص داد اگرچه این دارالحدیث با مدارس فقهی اختلاف برنامه‌ای ندارد اما از آنجا که مخصوص به مسائل حدیثی بوده است، ممتاز می‌باشد و درحالی که اسلوب غالب بر مدارس همان روشهای فقهی بوده است این دارالحدیث به نام مدرسه هم خوانده ______________________________ 1) همان مدرک: ص 118 و 119 - متن عربی: ص 138. همچنین نعیمی به نقل از اسدی گفته است که نورالدین محمود بن زنگی بنای این مدرسه را آغاز کرد اما تنها محراب آن تمام شده بود که در سال 568هـ ق فوت کرد و پس از آن ملک عادل ابوبکر برای صلاح الدین بنای نیمه‌تمام را ویران و مدرسه بزرگی که «عادلیه» نامیده شد، به جای آن بنا نمود (6) . ذهبی مورخ و محدث و رجالی مشهور و مؤلف کتاب «تاریخ الإسلام» در بیست جلد و «میزان‌الإعتدال فی نقد الرجال» که از بهترین کتابها درباره جرح و تعدیل و نقد مسائل تاریخی و حدیثی است، ذهبی در سال 673هـ ق تولد یافت و در محضر هزار و دویست تن از مشایخ سماع حدیث کرد و اجازه روایت اخذ نمود و در چند مدرسه دمشق مانند ظاهریه، نفیسیه، فاضلیه، سکریه، و ام‌صالح و همین تنکزیه به تدریس پرداخت و پیوسته به کار نوشتن و تألیف کتاب سرگرم بود تا در سال 741هـ ق بینائی خود را از دست داد و ______________________________ 1) نعیمی، المدارس: ج1، ص 78."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.