خلاصه ماشینی:
"کسانی در این موضوع چیزهایی نوشتهاند و کارهایی کردهاند که در جای خود ارزشمند است اما سؤال این است که:در کشور خود ما چند نمایشنامهنویس که مستمر برای کودکان بنویسند،سراغ داریم؟و دلیل این امر چیست؟آیا چند نویسنده را مشخصا میتوان نشان داد که همه خلاقیت و توان خود را صرف این کار کرده باشند؟آیا ناشری یا خوانندهای به صورت مستمر آن را طلب میکند؟ این ار به جرأت بگویم که هرکس که در این راه گام مینهد فقط و فقط عشق این کار است که او را برمیانگیزد تا برای کودک و نوجوان بنویسد.
سهل به این مفهوم که گاه ساده انگاشته میشود و ممتنع و دشوار به این جهت که کسی که در زمینه نمایش کودکان کار میکند باید شناختی وسیع از افسانه و ادبیات،روانشناسی و جامعهشناسی،تخیل و فانتزی داشته باشد و بداند که چگونه بازی،تخیل،آموزش،سرگرمی و تفریح را هنرمندانه با یکدیگر تلفیق نماید.
باید گفت که این کمبود در زمینه ادبیاتی است که مشخصا برای کودک و نوجوان نوشته شده است،و این نقصان درباره افسانهها،مثلها و داستانهای عامیانه صادق نیست و کودکان ایرانی در ادوار پیش،از ادبیات خاص خود به کلی بینصیب نبودهاند،به خصوص ادبیات شفاهی و عامیانه سرزمین پهناور ما بسیار غنی است.
اما باید پرسید که آیا پرداختن به مسایل زمانه برای کودک و نوجوان چقدر جای طرح و بحث دارد؟چگونه میتوان درباره مسایل معاصر به زبان نمایش با کودک و نوجوان رابطه برقرار کرد؟ این مضامین را چه کسانی میتوانند بنویسند؟خود بچهها چه میزان قادر به این کار هستند؟مگر نه اینکه تئاتر بازی زندگی است، یک بازی گروهی که در آن زندگی تمرین میشود."