Skip to main content
فهرست مقالات

علم در چالش جهت مندی و ارزش مداری

نویسنده:

(6 صفحه - از 59 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : غایت، تقسیم‌بندی ارزشی علوم، دین، اسلام، شهید ثانی، انسان، جامعه، انسان به‌سوی کمال و سعادت، تحصیل علوم مفید و سالم، غیر اصولی طبقه‌بندی ارزشی

خلاصه ماشینی:

"اما در این میان یک سری از علوم و معارف به خاطر رابطه آنها با غایت و هدف خلقت انسان همواره دارای ارزش هستند یعنی نمی‌توان زمانی را تصور کرد که آن علوم ارزش و موضوعیت خود را از دست داده باشند مانند علومی که موضوع آن‌ها خداشناسی و انسان و افعال اوست که در واقع علم چگونه زیستن اجتماعی و فردی انسان است چه؛ تا زمانی که انسانی باشد، فعل و افعال او؛ خالق او و غایت زندگی او هم مطرح است. تمام علوم در عین این که حول همان هدف و غایت می‌چرخند،(تحصیل کمال و سعادت)؛ اما علومی که موضوع آنها (مثلا) در جامعه اسلامی اصول دین و فروع دین و در جامعه غربی علوم تجربی و اقتصادی نباشد و جنبه مقدمه و آلیت برای این علوم هم نداشته باشد، تحصیل و عدم تحصیل آنها بسته به نیاز جامعه دارد، اگر جامعه به آنها نیاز داشت، تحصیل آنها واجب و ضروری است و الا تحصیل آنها لازم نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.