خلاصه ماشینی:
"نمایش از راهروی روشن بیرون سالن آغاز میشود و یکی از بازیگران با لباس خواب در آستانهی ورود به سالن،شمارهی صندلی تماشاگران را مهر میزند-مهری با تصویر خر بارکش ملا نصر الدین-سپس تماشاگر وارد سالن تاریک و وهمانگیز نمایش میشود.
با این شرح اگر پینوکیو از جهان فانتزی عروسکهای نمایش خیمه شببازی میآید و غایت ارادهی او پذیرفته شدن در جهان واقعی انسانی است،تماشاگر نمایش ملا نصر الدین در وضعیتی وارو با ورود به صحنهی نمایش تحت جبر صحنه،گویی از ارادهی انسانی خود تهی میشود و همچون عروسک خیمه شببازی،در جایگاهی آویخته از بالا قرار میگیرد.
وضعیت کلی،که جدایی این دو از یکدیگر است،دستنخورده باقیمانده و آنچه تغییر کرده مرکز گفتمان و چرخش زاویهی نگاه برای نگریستن از سویهی غایب جملهی اول(ملا نصر الدین)است.
به رغم نقش ناچیز درام و ترجیح دیگر نظامهای نشانهای در کارهای دشتی،ملا نصر الدین از حداقل سیر روایی لازم برخوردار است و حرکت دراماتیک آن همان الگوی آشنای گم کردن هویت و تلاش برای بازیابی آن است،هر چند در پایان این جستجو به سرانجام نرسد و وضعیت نخست نمایش، که گم شدن ملا و خرش است،همچنان برقرار باشد.
جملههای«یک روز خر ملا نصر الدین،ملا نصر الدین را گم کرد»و«یک روز ملا نصر الدین،خرش را گم کرد»که در ابتدا و انتهای نمایش نقل میشوند،تنها در شکل ظاهری جملهبندی با یکدیگر تفاوت دارند و محتوای آنها یکیست که این مسئله دقیقا همان بر جا ماندن وضعیت کلی به رغم جابهجایی عناصر درونی است.
در ابتدا تنها افسار خر ملا نصر الدین در دست بازیگران است اما به تدریج آنها تماشاگران را هم به دنبال خود میکشند و به صحنه میبرند و به بازی میگیرند."