Skip to main content
فهرست مقالات

اسماء و صفات خدا در قرآن (حرف شین)/ 70 و 71- شاکر و شکور

نویسنده:

(8 صفحه - از 9 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : خدا ،صمد ،شکور ،اسم ،شاکر ،اسماء و صفات خدا ،صفات خدا در قرآن ،لفظ ،معنی ،شهادت ،احد ،تفسیر ،حق ،الص‌مد ،روایات ،صمد قدوس یعبده کل شئ ،وصف خدا ،قصد ،علی کل شئ شهید ،علم ،کل شئ ،شاهد ،خدا در قرآن صمد ،خدا صمد ،تفسیر به‌معنی واقعی صمد ،کل شئ علما ،تفسیر قرآن ،خدا شاکر ،شئ و وسع کل شئ ،به‌معنی

خلاصه ماشینی:

"هرگاه لفظ «محال» مصدر فعل ثلاثی«محل» باشد به معنی عقاب و کیفر است، و اگر مصدر فعل ثلاثی«حول یا حیل» باشد، به گونه‌ای که حرف میم زاید باشد، دراین صورت به معنی حیله خواهد بود، و مسلما اسناد حیله به خدا همان‌گونه که در اسم «خیرالماکرین» بیان شد، از باب «مشاکله» است یعنی خدا به ظاهر کاری را صورت می‌دهد که مجرمان فکر می‌کنند به سود آنها است درحالی که به زیانشان می‌باشد و حقیقت این حیله در برخی از آیات به عنوان «استدراج» بیان شده است چنان‌که می‌فرماید: «والذین کذبوا بآیاتنا سنستدرجهم من حیث لا یعلمون»(اعراف، آیه:182). حرف صاد 76 - الصمد لفظ «صمد» در قرآن یک بار و به عنوان وصف خدا آمده است چنان‌که می‌فرماید: «قل، هو الله أحد؛ الله الصمد؛ لم یلد و لم یولد؛ و لم یکن له کفوا أحد»(سوره توحید)(بگو خدا یکی است، خدا صمد است، نه زائیده ونه زائیده شده، و همتائی ندارد). شاید هدف از تکرار لفظ جلاله این است که هر یک از دو جمله در معرفی خدا کافی است شاید علت اینکه احد نکره آمده، در مقابل صمد که به صورت معرفه است، این است که مصداق «احد» در حقیقت منحصر به خدا است، و جز او کسی «احد» نیست، درحالی که صمد به معنی مسؤول و مرجع به ظاهر متعدد است و برای نفی تعدد ظاهری لفظ «صمد» با الف و لام وارد شده که بر حصر دلالت کند درحالی که یک چنین ضرورت در «احد» نبوده و «احد» در ظاهر و واقع یکی بیش نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.