Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی شیوه تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر المیزان

نویسنده:

(16 صفحه - از 34 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : دینی ،قرآن ،اسلام ،تفسیر ،وحی ،انبیا ،وحدت ،علامه طباطبائی ،دین اسلام ،وحدت حقه دینی ،پیامبران ،نسخ ،خدا ،حقانیت ،حقیقت ،شریعت ،تفسیر المیزان ،تعالیم ،اصل وحدت حقه دینی ،شرایع ،آیه شریفه ذیل ،ایمان ،ادیان الهی ،تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر ،حقیقت واحده ،علامه طباطبائی در تفسیر آیه ،حقایق دینی ،وحی الهی ،نجات و رستگاری ،قرآن مجید

خلاصه ماشینی:

"» علامه طباطبائی در تأکید بر این وحدت حقیقی دین چنین‌ می‌گوید: «یکی ازخواص هدایت الهی افتادن به راه مستقیم و طریقی‌ است که انحراف و اختلاف در آن نیست،و آن همانا دین‌ اوست که نه معارف اصولی و شرایع فروعیش با هم اختلاف‌ دارد،ونه حاملین آن دین و راهروان در آن راه با یکدیگر مناقضت ومخالفت دارند،برای اینکه منظور از تمامی معارف‌ و شرایع دین الهی یک چیز است و آن توحید خالص است که‌ خود حقیقت واحدی است ثابت و تفسیر ناپذیر. این دستورات،به منزله انشائات الهی(از نوع اوامر و نواهی به‌ معنای عام آن)است که وجوب آن تا زمان استمرار امر و نهی‌ بدان تحقق دارد،و پس از آن امکان هر گونه نسخ،تغییر و یا تبدیلی وجود دارد علامه طباطبائی با تأکید بر چنین تفکیکی‌ بین دین(حقیقت دینی)و شریعت،و ارتباط آن با موضوع‌ نسخ چنین می‌گوید: «شریعت عبارت است از طریقه‌ای خاص،یعنی طریقه‌ای‌ که برای امتی از امت‌ها و یا پیامبری از پیامبران مبعوث به‌ شریعت تعیین و آماده شده باشد،مانند شریعت نوح،و شریعت ابراهیم و شریعت موسی و شریعت عیسی،و شریعت محمد(ص)،اما دین عبارت است از سنت وطریقه‌ الهیه حال خاص به هر پیامبری و یا هر قومی که می‌خواهد باشد. همان طور که قبلا گفته شد،آیاتی درباره نجات و رستگاری اهل ایمان وجود دارد که بر اساس تفسیر وحدت گرایانه ادیان،منطبق بر تمام باورهای ادیان الهی است‌ که عناصر اصلی ایمان،یعنی اعتقاد به باورهای دینی و تقید به‌ شرایع دینی،در آن متبلور است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.