Skip to main content
فهرست مقالات

پی آمدهای جاودانگی قرآن

نویسنده:

(6 صفحه - از 60 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،تأویل ،باطن ،اسلام ،خدا ،امام ،جاودانگی قرآن ،پی آمده‌ای جاودانگی ،نخ ،اسماعیلیان ،احکام ،دینی ،ایمان ،آیات قرآنی ،ظاهر ،تفسیر ،تفسیر قرآن ،عقل ،روایت ،اخباریان ،پیامبر ،کتاب ،ظاهر و باطن قرآن ،تأویل و تفسیر ،عقاید ،مردم ،قرآن مجید ،ظواهر قرآن ،مؤمنان تأویل آیات ،کسانی

خلاصه ماشینی:

"این گروه در احکام عملی(فقه)چون مرجع خود را امام‌ جعفر صادق(ع)می‌دانند چندان تفاوتی با شیعیان دوازده‌ امامی ندارند اما در عقاید دینی و جهان بینی و امامت‌ باورهای ویژه‌ای داشته و به خصوص در زمینه ظاهر و باطن‌ دین با دیگر مذاهب اسلامی تفاوت‌های اساسی دارند. علم بر حقایق ثابت مندرج در باطن شریعت امتیازی است که‌ منحصرا به امام مهتدی بالله معصوم و خالی از لغزش که‌ همان امام اسماعیل است،تعلق دارد»4 اسماعیلیان در حالی احکام و آموزه‌های دینی و عمدتا قرآن‌ را دارای ظاهر و باظن می‌دانند و حتی هر کس را لایق فهم و درک معانی باطن نمی‌شمرند که قرآن مجید صریحا در آیه‌ ششم سوره الشوری می‌فرماید: «و چنین وحی کردیم به تو قرآن عربی را تا بیم‌ دهی(ساکنان)ام القری(مکه)و کسانی که در اطراف آن‌ می‌باشند... مرحوم استاد مطهری در این خصوص می‌فرمایند: «مسلمین از صدر اسلام برای استنباط احکام اسلامی در درجه اول به قرآن مجید رجوع کرده و می‌کنند ولی تقریبا مقارن ظهور صفویه در ایران جریانی پیش آمد و فرقه‌ای‌ ظاهر شدند که حق رجوع مردم عادی را به قرآن مجید ممنوع دانستند مدعی شدند که تنها پیغمبر و امام حق رجوع‌ به قرآن دارند،دیگران عمدتا باید به سنت یعنی اخبار و احادیث رجوع کنند» اخباریان در جامعه شیعه تحت شرایطی قدرت گرفتند و افراد زیادی را مجذوب فکر خود کرده و در زمان فتحعلی‌ شاه قاجار بر آن شدند که دستگاه حکومت و شخص شاه را با عقاید خویش همراه سازند ولی مقاومت علمای اصولی‌ بخصوص مرحوم کاشف الغطاء جلو این کار را گرفت و سرانجام اصولیان در حوزه فقاهت جایگاه ویژه یافتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.