خلاصه ماشینی:
چنانچه خواسته باشیم در وضع فعلی تغییری بوجود آید باید بدنبال پدیدههائی بگردیم که این تغییر و تحول را امکانپذیر خواهد نمود،به عنوان مثال: 1)چاپ کتابهای متنوعتر 2)زیاد شدن اعضای هیأت علمی 3)زیاد شدن دانشجویان 4)تحول در نحوهء تدریس در دانشگاه 5)بیاعتبار شدن پلیکپی در نظر دانشجویان 6)علاقهمندی به آموختن از طریق مطالعهء شخصی 7)اهمیت یافتن پژوهش و تحقیق مسائل فوق و تحولات دیگر باعث میگردد تا بتدریج کتابخانه به عنوان یک واحد آموزشی و پژوهشی مورد توجه و عنایت قرار گیرد.
با این حال میتوان گفت که حتی آن دسته از کتابخانههای دانشگاهی که از خدمات کتابداران متخصص استفاده نمودهاند از توفیق بسیار نسبی برخوردار بودهاند و این موضوع به گمان من ارتباط به کتابخوانی جامعه دارد و باید از دو جهت مورد مطالعه قرار گیرد،یکی از جهت عوامل خارج از دانشگاه و دیگر بررسی ارتباط دانشگاهها و دانشکدهها با کتابخانهها و بالعکس.
شوراهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه هدف اصلی شوراهای آموزشی و پژوهشی در دانشگاهها کوشش در بهبود وضع آموزش و در پیشرفت تحقیقات و مجهز ساختن مؤسسات تحقیقات علمی با منابع و مآخذ آموزشی و پژوهشی است و از آنجا که همین هدف،هدف عمدهء کتابخانهء مرکزی نیز میباشد بسیار مناسب است چنانچه رئیس کتابخانهء مرکزی عضو شوراهای آموزش و پژوهش دانشگاه باشد تا از یکسو خواستههای آموزشی و پژوهشی در اسرع وقت برای او مشخص گردد و از سوی دیگر توان تحقیقاتی کتابخانه بطور مداوم مورد بررسی و ارزشیابی قرار گیرد و چهبسا عضویت در این نوع شوراها اعضای هیأت علمی و مدیران دانشگاهها را با مشکلات اساسی تشکیل مجموعههای علمی در کتابخانهها بیشتر آشنا سازد.