Skip to main content
فهرست مقالات

جناس در قرآن کریم با نگاهی به ادب پارسی

نویسنده:

(7 صفحه - از 88 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : جناس ،قرآن کریم ،قرآن ،جناس در قرآن کریم ،بدیع ،قلب ،ادبی ،کلمه ،فارسی ،جناس تام ،جناس زاید جناس زاید ،معنا ،اشتقاق ،کلام ،مصوتها ،فنون بلاغت ،جناس زاید ،جناس ناقص ،علوم قرآنی جناس تام ،حافظ ،معنی ،جناس تام در قرآن ،متجانسین ،در قرآن ،جناس اشتقاق ،فنون بلاغت و صناعات ادبی ،علم ،شاعر ،اختلاف متجانسین در حرف وسط ،سخن

خلاصه ماشینی:

"از سویی بعید به نظر می رسد که قرآن با این گسترهآ معنایی و لغوی‌اش فقط به کاربرد دو مثال از جناس بسنده کرده باشد،پژوهشگران علوم قرآنی‌ جناس تام را به دو بخش«متماثل»و«مستوفی»تقسیم‌ می‌کنند که اگر جناس بین دو لفظ هم نوع قرار گیرد مانند اینکه هر دو اسم یا هر دو فعل باشند آن را متماثل و گر نه‌ مستوفی گویند. 25که بیشتر با صرف و سیاق فارسی سازگار است‌ اما در قرآن جزو صنعت جناس اشتقاق جای می‌گیرد و بیشتر در افعال معلوم و مجهول دیده می‌شود: اراد-ارید(جن:10)،جاء-جیآ(فجر:22 و 23) 9-جناس قلب: قلب در لغت به معنی وارونه و دگرگون کردن و در فن‌ جناس،آوردن کلماتی است که حروف آنها وارونه یکدیگر باشند که دارای اقسامی است: الف-قلب بعض. » (طه:94) «من قبل و قلبوا» (توبه:48)در این بخش از آیه علاوه بر قلب‌ بعض،کلمه«قلبوا»به معنی قلب و دگرگونی است(انسجام‌ لفظ و معنا) جنت رقمی ز رتبت اوست‌ تبت اثری ز تربت اوست(خاقانی) توان در بلاغت به سحبان رسید نه در کنه بیچون سبحان رسید(سعدی) ب-قلب کل:وقتی تمام حروف یکی از متجانسین وارونه‌ دیگری باشد آن را«قلب کل»گویند. در بعضی آیات قرآن کریم بیش از دو نوع جناس به کار رفته است که بایسته کلام وحی می‌باشد و در فارسی در شعر و بیان شاعریان بنامی چون خاقانی،حافظ،سعدی مشاهده‌ می‌گردد و در دیگر شاعران جنبه تفنن و سخن آزمایی پیدا کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.