Skip to main content
فهرست مقالات

نخستین فکرت، پسین شمار

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فردوسی ،شاهنامه ،فکرت ،شاهنامه چاپ دکتر خالقی مطلق ،آفرینش ،دکتر خالقی مطلق ،فطرت ،علت غایی ،حکیم ،پسین شمار ،متن ،علت غایی آفرینش ،نخستین فکرت ،معنی ،ضبط ،بیت فردوسی ،انسان ،علت غایی آفرینش انسان ،نخستین فکرت پسین ،علت غایی آفرینش سخن ،فکرت پسین شمار ،گفته‌های دکتر خالقی مطلق ،قدیم ،تصحیح متن ،کتاب ،مقدمه شاهنامه فردوسی ،نخستین فطرت پسین ،نسخه بدلها ،سخن ،چاپ خالقی مطلق

خلاصه ماشینی:

"اگر خوانندگان محترم بخواهند دلایل تطویل یافته نویسنده را با اشاره به جدولها و علایم اختصاری و جز آن بخوانند باید به خود کتاب مراجعه فرمایند، چون این مختصر گنجایش نقل همه آنها را ندارد، اما نتیجه‌گیری نهایی ایشان چنین است: صورت درست بیت همان است که در نسخه‌های خطی مورخ 731 و 733 آمده است: نخستین فطرت پسین در شمار تویی خویشتن را به بازی مدار و اما چرا در بعضی از نسخه‌های کهن واژه‌های جنبش و فکرت به جای واژه فطرت ضبط شده است؟ گفتیم که این معما را به آسانی نمی‌توان گشود، یعنی هیچ دلیل و مدرک عینی و تاریخی برای گشودن آن نداریم و ناچار باید به حدس و گمان متوسل شویم. از ذکر موارد دیگری که در ادب فارسی عبارت اول‌الفکر آخرالعمل یا ترجمه یا مفهوم آن به کار رفته است، به رعایت اختصار صرف نظر می‌کنیم و تنها تذکر این مطلب را سودمند می‌دانیم که در دو کتاب متعلق به قرن هشتم یکی اخلاق‌الاشراف عبید زاکانی (22) و دیگر مرآت‌المحققین شیخ محمود شبستری (23) همین دو بیت فردوسی نقل شده است و در نسخه‌های قدیم هر دو کتاب، ضبط «فکرت» آمده؛ اما مصححان هر دو کتاب، تحت تأثیر ضبط تحریف شده شاهنامه، به اصطلاح تصحیح قیاسی کرده‌اند و «فکرت» را به حاشیه برده و به جای آن در متن «فطرت» نهاده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.