چکیده:
بعضی از سورههای قرآن با حروف مقطعه آغاز میشود.برخی از قرآنپژوهان این حروف از فاقد معنا دانسته،به عنوان رمز مابین خدا و رسولش قلمداد میکنند،و گروهی این حروف را معنادار فرض کرده و نظرات عدیدهای درباره مفاد و معنای آنها ارائه کردهاند. استاد مطهری با اعتقاد به عدم قطعیت فرضیههای ارائه شده در این باب و پذیرش متشابه بودن حروف مقطعه،به بعضی از دیدگاههای پیشینیان توجه بیشتری مبذول داشته و در نهایت،فرضیه خویش را به عنوان یک احتمال مطرح نموده و آن احتمال این است که خداوند با این حروف،نحوهء شروع کار خویش را بیان کرده و قول و اندیشه را بر ماده و طبیعت مقدم داشته است.
خلاصه ماشینی:
"استاد مطهری با اعتقاد به عدم قطعیت فرضیههای ارائه شده در این باب و پذیرش متشابه بودن حروف مقطعه،به بعضی از دیدگاههای پیشینیان توجه بیشتری مبذول داشته و در نهایت،فرضیه خویش را به عنوان یک احتمال مطرح نموده و آن احتمال این است که خداوند با این حروف،نحوهء شروع کار خویش را بیان کرده و قول و اندیشه را بر ماده و طبیعت مقدم داشته است.
6 همچنین علامه طباطبایی اظهار میدارد که حروف مقطعه اگر چه جزو متشابهات قرآن نیستند ولی ممکن است حدس زد که مابین این حروف و مضامین سورههایی که با اینها آغاز میشوند،ارتباط خاصی موجود است و به همین سبب این حروف رموزیاند بین خدا و پیامبرش(ص)که بر ما پوشیده است و فهم عادی ما بدان راهی ندارد جز اینکه احساس میکنیم ارتباط ویژهای بین آنها و مضمون سورههای آنها وجود دارد.
استاد مطهری این فرضیه را به شرح زیر گزارش کرده است:«مطلب دیگری هم درباره حروف مقطعه قرآن در چند سال قبل مطرح شد که خبر روز شد و روزنامهها نوشتند و آن این بود که مردی مصری[رشاد خلیفه]که دانشمند کامپیوتر بود،روی چهارده سورهای که با این حروف آغاز شده است،محاسبه دقیقی کرد و به این نتیجه رسید که در هر یک از این سورهها،این حروف نسبت به حروفی که در همان سوره به کار رفته است،نقش بیشتری دارند.
»36 در پایان این مبحث ذکر این نکته خالی از لطف نیست که علامه طباطبایی علیرغم پذیرش رمزی بودن حروف مقطعه، این حروف اسرار آمیز را در شمار متشابهات قرآن محسوب نمینماید ولیکن استاد مطهری به خلاف دیدگاه استادش میگوید: «بالاخره حروف مقطعه از متشابهات قرآن است به خصوص اگر نظر اول را بپذیریم و بگوییم که اینها رموزی است بین خدا و پیغمبر»."