خلاصه ماشینی:
"گاهشماری زرتشتی در واقع یک مشکل اساسی داشت؛ فاتحان عرب که به سرزمین ایران وارد شدند با دو شیوه محاسبه روبهرو بودند: یکی شیوهای که در خراسان و خوارزم رواج داشت (مؤلف این شیوه را گاهشماری «خارجی» میخواند) و پایه در گاهشماری سغدی داشت و آن نیز متشکل بود از 12 ماه که ماه دوازدهم (اسفندارمذ) با 5 روز اندرگاه خاتمه مییافت و شیوه دیگر که رواج بیشتری داشت (و مؤلف آن را گاهشماری «داخلی» مینامد) آن بود که در میان ارمنیان شمال غربی کشور و بخش مرکزی پادشاهی ساسانی (و نیز سیستان که ماهها در آنجا نامهای دیگری داشتند) رواج داشت و 5 روز اندرگاه در پایان ماه هشتم (آبان) و آغاز ماه نهم (آذر) واقع میشد، اما همیشه روز اول فروردین بهعنوان «نوروز» محسوب میشد.
از آنجا که گاهشماری زرتشتی برمبنای گردش خورشید بود و دارای تقسیمبندیهای مشخص و روزها و ماهها هر یک نامی داشتند، پس از استیلای اعراب، در امور مالیاتی این گاهشماری (خورشیدی یزدگردی) اساس قرار گرفت و در دوره اسلامی نیز همین گاهشماری ایرانی زرتشتی، که در آن فروردین نخستین ماه سال بود، به عنوان تاریخ «افتتاح خراج» اعلام شد.
با همه مشکلاتی که کاربرد گاهشماریهای ایرانی داشته است، این سؤال پیش میآید که چرا اعراب برای اداره این امپراتوری بزرگ نتوانستند سال کبیسه ایرانی را به دقت اجرا کنند؟ یکی از مشکلات این بود که برای اداره این سرزمین از همان سالهای آغازین باید از گاهشماری ایرانی استفاده میشد، و از آنجا که تاریخ رسمی به هر حال هجری بود، تعداد ماههای گاهشماری خورشیدی ایرانی و قمری به یک ترتیب محاسبه میشدند."