Skip to main content
فهرست مقالات

روشهای تفسیری معصومین

نویسنده:

(8 صفحه - از 82 تا 89)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر، روش تفسیر، قرآن، روش‌های تفسیری معصومین، روش، حدیث، امام، تفسیر نور الثقلین، تفسیر آیات، روش تفسیر قرآن به قرآن

خلاصه ماشینی:

"/}10و11 4-در حدیث ذیل اما حسن مجتبی(ع)الشاهد و المشهود در سوره مبارکه بروج را با توجه به آیۀ 45 سورۀ احزاب و آیۀ 103 سورۀ‌هود،به پیامبر(ص)و روز قیامت تفسیر نمودند،این در حالی بود که قبل از ایشان هر کدام از ابن عباس و ابن عمر شاهد و مشهود را به گونه دیگر تفسیر نموده بودند،متن حدیث چنین است. 20 8-امام زین العابدین(ع)در مقام بیان معنای عصمت و لزوم آن برای امام(ع)ابتداء معصوم را به معتصم بحبل الله که در آیه مبارکۀ{/(اعتصموا بحبل الله جمیعا)/}آمده است معنا نموده و سپس در مقام تفسیر حبل اللۀ به آیۀ 9 از سورۀ مبارکه اسراء استناد می‌نمایند و چنین می‌فرمایند: {/الامام منا لا یکون الا معصوما،و لیست العصمة فی ظاهر الخلقة فیعرف بها،و لذلک لا یکون الا منصوما،فقیل له، یابن رسول الله!فما معنی المعصوم؟فقال:هو معتصم بحبل الله و حبل الله هو القرآن،لا یفترقان الی یوم القیامة،و الامام یهدی الی القرآن،و القرآن یهدی الی الامام،و ذلک قول الله عزوجل:«ان هذا القرآن یهدی للتی هی أقوم... /}24و25 10-در حدیث ذیل امام زین العابدین(ع)با استناد به بخشی از آیه بخش دیگر آن را تفسیر فرموده و سپس آیات بعدی را در تفسیر آیات قبل مورد استفاده قرار داده است متن حدیث چنین است:کلام لعلی بن الحسین فی الوعظ و الزهد فی الدنیا،یقول فیه:لقد اسمعکم الله فی کتابه ما قد فعل بالقوم الظالمین من اهل القری قبلکم حیث. و)روش تفسیر علمی شاید بتوان گفت:یکی از روش‌های تفسیری معصومین(ع)روش تفسیر علمی است،به این معنا که گاهی در روایات تفسیری که از جانب آن بزرگواران به دست ما رسیده اشاراتی به برخی مباحث علمی شده است که با علوم جدید نیز مطابق است،به عنوان نمونه چند مورد ذیل آورده می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.