Skip to main content
فهرست مقالات

«جاروی لا»/ سخنی در باره یک اصطلاح عرفانی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : عرفانی، جاروی لا، عرفا، غزل، دایره، سمبل، مولانا، نفی، نهنگی، مولوی، نکره، لا إله، کلام، غزلهای مولوی غزلی، جاروب لا، تمثلی، فروید، حافظ، سنایی غزنوی، عرفان نکره و نکره، اصطلاح عرفانی، تعبیر جاروی لا، تفسیر، کتاب، علم، مولوی عارفی، انتشارات کتابخانه سنایی، طواسین منصور حلاج، مولانا جلال‌الدین مولوی، غزلهای نمادین مولوی

خلاصه ماشینی: "شاید سنایی غزنوی از میان شاعران عارف‌مسلک بیشترین معادله‌ها را با لا ساخته است؛ به طوری که این واژه و قرینه‌های شاعرانه آن بیشترین بسامد را در شعر وی یافته است: شهادت‌گفتن آن باشد که هم ز اول درآشامی همه دریای هستی را بدان حرف نهنگ‌آسا [لا] نیابی خار و خاشاکی دراین ره چون به فراشی کمر بست و به فرق استاد در حرف شهادت «لا» چو «لا» از حد انسانی فکندت در ره حیرت پس از نور الوهیت به الله‌ آی از «إلا»(4) حاشیه: 1) شرح شطحیات. قبل از طرح نظرات نویسنده مذکور، لازم است تا چند بیت آغازین این غزل را که مدار بحث وی نیز بر همان ابیات است، بیاوریم: داد «جارو»یی به دستم آن نگار گفت کز دریا برانگیزان غبار باز آن «جاروب» را زآتش بسوخت گفت کز آتش تو «جارو»یی برآر کردم از حیرت سجودی پیش او گفت بی‌ساجد سجودی خوش بیار آه بی‌ساجد سجودی چون بود گفت بیچون باشد و بی‌خارخار گردنک را پیش کردم گفتمش ساجدی را سر ببر از ذوالفقار تیغ تا او بیش زد سر بیش شد تا برست از گردنم سر صدهزار ... از زمره آنهاست سنایی غزنوی که به احتمال قریب به یقین مولانا در ارائه این تعبیر تحت تأثیر او بوده است: پس به جاروب لا فرو روبیم کوکب از صحن گنبد دوار(11) رشیدالدین میبدی، مفسر عارف‌مسلک اواسط قرن ششم نیز مضمون جاروی لا را به کار برده است: الله‌ لا إله الا هو، لا در ابتدای کلمت نفی اغیار است ..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.