Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه آذربایجان در تاریخ فلسفه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : آذربایجان، فلسفه، مراغه، اشراق، جایگاه آذربایجان در تاریخ فلسفه، تبریز، شیخ اشراق، سهروردی، منطق، اصفهان

خلاصه ماشینی:

"است؛ ولی رونق یافتن آذربایجان از لحاظ فرهنگی و فلسفی پیش از حمله مغول آغاز شده و در دوران حکومت ایلخانان مغول به اوج خود رسیده است، به‌طوری که شهر تبریز در نیمه دوم قرن هفتم و اوائل قرن هشتم به صورت مهمترین مرکز فرهنگی عالم اسلام درآمده است. (16) در فهرست این مجموعه خطی آثاری فلسفی و منطقی دیده می‌شود، از جمله «قصیده عینیه» و اشارات ابن‌سینا و آثار فارسی شیخ اشراق شهاب‌الدین سهروردی (عقل سرخ و مونس‌العشاق و آواز پر جبرئیل و صفیر سیمرغ و فی حالة الطفولیة و لغت موران) و دو اثر معروف نجم‌الدین دبیران قزوینی به نامهای الشمسیه فی القواعد المنطقیه و حکمة‌العین و همچنین اثری منطقی از حاجی بله که استاد ابوالمجد تبریزی بوده است. مثنوی عرفانی «طریق‌التحقیق» نیز که به غلط به حکیم سنائی نسبت داده شده است، و احتمال داده‌اند که از شاعری به نام احمد نخجوانی باشد، اثری است متأثر از آثار فلسفه اشراقی، فلسفه‌ای که در قرون هفتم و هشتم در شهرهای آذربایجان مطرح بوده است. از اواسط قرن هشتم به بعد شیراز گوی سبقت را از آذربایجان ربود و فلاسفه‌ای چون جلال‌الدین دوانی و غیاث‌الدین منصور دشتکی و حاج محمود نیریزی و سرآمد همه ایشان ملاصدرا در آن شهر پرورش یافتند؛ و نکته جالب توجه این است که سنت فلسفی شیراز متأثر از فلسفه یا حکمت اشراقی بود، حکمتی که قبلا در منطقه آذربایجان پرورش یافته بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.