Skip to main content
فهرست مقالات

تحقیقی درباره تفسیری روایی از مؤلفی کرامی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : محمد بن مؤمن شیرازی، محمد بن مؤمن شیرازی نام، ابوبکر محمد بن مؤمن شیرازی، نام محمد بن مؤمن شیرازی، تفسیر، تفسیری روایی از مؤلفی کرامی، ابن‌طاووس، محمد بن مؤمن شیرازی کتابش، کتاب محمد بن مؤمن شیرازی، کرامی

خلاصه ماشینی:

"حسکانی در جایی دیگر علی بن حسین مذکور را به‌صورت علی بن الحسین النسایی الامامی یاد کرده است (شماره 1159)، نقل از سدی و مجاهد؛ 2) عثمان بن احمد بن عبدالله‌ الدقاق معروف به ابن‌سماک در بغداد؛ نقل از مقاتل بن حیان و ضحاک (شماره 106)؛ 3) المنتصر بن نصر بن تمیم الواسطی در واسط (شماره 114، و در شماره 902 از مجاهد)؛ 4) محمد بن حماد الاثرم در بصره (شماره 115) به نقل از مجاهد (و نیز در شماره 1076 به نقل از قتاده)؛ 5) در شماره 161 نقل از ابوصالح؛ 6) محمد بن عبید بن اسماعیل صفار در بصره (شماره 203)، نقل از مجاهد؛ 7) ابوعمر عبدالملک بن علی در کازرون (شماره 206)، نقل از ابوصالح (و در شماره 901 از قتاده)؛ 8) ابوعلی حسن بن محمد بن عثمان الفسوی (شماره 219 و 481) در بصره در سال 334 ق، نقل از یعقوب بن سفیان و مجاهد؛ 9) محمد بن ابی‌الطیب السامری (شماره 255)، نقل از مجاهد؛ 10) ابوبکر محمد بن سلیمان در بصره (شماره 266)، نقل از á حسکانی در حدیث شماره 1159 کتابش به نقل از علی بن حسین نسائی امامی می‌گوید که ابوبکر بن مؤمن مفسر شیرازی به او گفته بوده است که این آیات (یعنی آیات نازل شده درباره حضرت امیر علیه‌السلام) را از دوازده تفسیر تخریج کرده است. چگونه ممکن است که حسکانی در قرن پنجم خود به دو واسطه از ابن‌مؤمن روایت کند، در حالی‌که ابن شهرآشوب در اواخر قرن ششم بی‌واسطه از ابن مؤمن حدیث شنیده باشد؟ با توجه به اسناد ابن‌مؤمن که در کتاب شواهد التنزیل آمده، تردیدی نمی‌ماند که وی از عالمان قرن چهارم بوده است و بنابراین روایت مستقیم ابن شهرآشوب از «محمد بن عبیدالله‌ بن مؤمن شیرازی» (نام پیشنهادی) منتفی است، گرچه مسلم است که ابن‌مؤمن مذکور در کتابهای ابن شهرآشوب عینا همان کسی است که صاحب تفسیری بوده که از 12 تفسیر استخراج شده بوده و حسکانی و ابن طاووس و علامه حلی به او اشاره کرده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.