Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه وزن شعر و موسیقی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : وزن شعر و موسیقی، مصوتهای، وزن شعر فارسی و موسیقی، پیوندهای وزن شعر و موسیقی، تغییر کمیت مصوتهای کوتاه اشاره، شعر فارسی و موسیقی ایرانی، تغییر کمیت مصوتها، کمیت، تقطیع، مصراع

خلاصه ماشینی:

"(5) همچنین خواننده می‌تواند بیت زیر (از رودکی) را به کمیتهای کوتاه و بلند آن تقطیع کند اما در مورد اختلاف رکن دوم در دو مصراع سردرگم می‌ماند: مرا بسود و فروریخت هرچه دندان بود ¹-¹-/ ¹¹--/ ¹-¹-/ -- نبـود دنـدان لا بـل چـراغ تابـان بـود ¹-¹-/ ---/ ¹-¹-/ -- در اینجا مؤلف باید متذکر می‌شد که طبق یکی دیگر از اختیارات شاعری، شاعر اختیار دارد در همه جا، جز در آغاز و پایان مصراع، بجای دو هجای کوتاه، از یک هجای بلند استفاده کند. مثلا در این بیت مولوی: بکوبید دهلها و دگر هیچ مگویید چه جای دل و عقل است که جان نیز رمیده است کلمه «مگویید» در پایان مصراع نخست به‌درستی تقطیع شده و با علامت ستاره‌ای مشخص شده است:ma-guË-yãËd* ، اما توضیح مؤلف در مورد آن به هیچ وجه صحیح نیست: «نکته‌ی دیگر این‌که هجاهای بید` و یید` در کلمات بکوبید` و مگویید` (در مصراع اول بیت یاد شده)، با این‌که هر دو، هجای کشیده هستند، با دو امتداد نسبتا متفاوت به کار رفته‌اند؛ بدین ترتیب که در ابتدای این مصراع هجای بید` با مجموع هجاهای بلند + کوتاه` (=کشیده) برابر است، ولی در پایان همین مصراع امتداد هجای کشیده یید` با هجای بلند برابر شده است که باید گفت این مورد نیز از اختیارات شاعری است» [تأکید از ما[ (ص 67)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.