Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه وزن شعر و موسیقی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : وزن شعر و موسیقی، هجای، مصوتهای، وزن شعر فارسی و موسیقی، پیوندهای وزن شعر و موسیقی، تغییر کمیت مصوتهای کوتاه اشاره، شعر فارسی و موسیقی ایرانی، تغییر کمیت مصوتها، کمیت، تقطیع، مصراع، رابطه وزن شعر، کتاب پیوند شعر و موسیقی، استثنائات، پیوند شعر و موسیقی آوازی، کتاب، هجای کوتاه، کلمه، عروض جدید، کتاب مهم وزن شعر فارسی، اصول عروض جدید، شعر فارسی با موسیقی ایرانی، علامت، خواننده، هجای بلند، نمایش، اختیارات، پایان مصراع، علامت مصوت کوتاه، انتشار کتاب پیوند شعر

خلاصه ماشینی: "(5) همچنین خواننده می‌تواند بیت زیر (از رودکی) را به کمیتهای کوتاه و بلند آن تقطیع کند اما در مورد اختلاف رکن دوم در دو مصراع سردرگم می‌ماند: مرا بسود و فروریخت هرچه دندان بود ¹-¹-/ ¹¹--/ ¹-¹-/ -- نبـود دنـدان لا بـل چـراغ تابـان بـود ¹-¹-/ ---/ ¹-¹-/ -- در اینجا مؤلف باید متذکر می‌شد که طبق یکی دیگر از اختیارات شاعری، شاعر اختیار دارد در همه جا، جز در آغاز و پایان مصراع، بجای دو هجای کوتاه، از یک هجای بلند استفاده کند. مثلا در این بیت مولوی: بکوبید دهلها و دگر هیچ مگویید چه جای دل و عقل است که جان نیز رمیده است کلمه «مگویید» در پایان مصراع نخست به‌درستی تقطیع شده و با علامت ستاره‌ای مشخص شده است:ma-guË-yãËd* ، اما توضیح مؤلف در مورد آن به هیچ وجه صحیح نیست: «نکته‌ی دیگر این‌که هجاهای بید` و یید` در کلمات بکوبید` و مگویید` (در مصراع اول بیت یاد شده)، با این‌که هر دو، هجای کشیده هستند، با دو امتداد نسبتا متفاوت به کار رفته‌اند؛ بدین ترتیب که در ابتدای این مصراع هجای بید` با مجموع هجاهای بلند + کوتاه` (=کشیده) برابر است، ولی در پایان همین مصراع امتداد هجای کشیده یید` با هجای بلند برابر شده است که باید گفت این مورد نیز از اختیارات شاعری است» [تأکید از ما[ (ص 67)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.