چکیده:
اصول اعتقادی هر دین و آیینی نمایانگر اتقان و میزان پایبندی آن به دادههای عقلانی است. این مقاله با رویکرد نظری و روش کتابخانهای، و با هدف شناخت عقاید بهائیت و نقد و بررسی آن به کاوش در این زمینه پرداخته که برایند آن چیزی جز تناقض، تزلزل و غیر وحیانی بودن اصول و مبانی اعتقادی بهائیت نیست. از آنرو که توجه به رویکرد سیاسی، روش تبلیغی و احکام عملی در این مسلک برای روشنتر شدن بحث ضروری به نظر میرسد، به آنها نیز اشارهای شده است. علیرغم اینکه «تأویل» در این مسلک باطل شمرده شده است، اما در عمل برای فرار از شبهات و انتقادهای وارد بر عقایدشان، دست به تأویلاتی زدهاند که به دلیل نامعقول بودن، خود نیاز به تأویلاتی دیگر دارند. اینها همه بیانگر این است که چنانچه دین منشأ الهی نداشته باشد، با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"پاسخ : این روایات را از بحارالانوار نقل کرده، در حالی که علامه مجلسی در همین کتاب صدها روایت نقل کرده که همگی آنها دلالت دارند بر اینکه مهدی موعود و قائم (عج) نیز مانند یازده امام پیش از خودشان جز مقام وصایت و خلافت پیلامبر 9 مقام دیگری نخواهند داشت.
البته هر دوی آنها ادعای الوهیت و خدایی هم کردهاند که بر این مطلب ادله زیادی اقامه شده؛ از جمله، تصریح خود گلپایگانی است که در اینباره میگوید: علیمحمد هفت سال و بها چهل سال الواحی نوشته، صریحآ میگفتند اینها کلمات خداست.
3 ـ عدم جواز ذکر گفتن بین مردم، حرام بودن سؤال کردن فقیر ]تکدیگری[ و نیز حرام بودن اعطای چیزی به او، حلال بودن پوشیدن حریر برای مردان و جواز ریشتراشی برای آنها، حرام بودن بوسیدن دست، حرمت تراشیدن موی سر، تحریم نشستن بر روی منبر، جایز نبودن نشر کتابهایی که صلاح بهائیت نیست به نام اینکه مخالفت با دولت است، حرام دانستن تقیه (با آنکه خودشان به شدت تقیه میکردند)، جواز غنا، تحریم سفرهای زیارتی مگر اینکه برای زیارت خودشان یا قبرشان باشد، تجویز استفاده از ظروف طلا و نقره، منع از غذا خوردن با دست، حرام بودن استعمال تریاک به طور مطلق، پاک دانستن تمام اشیا حتی سگ و خوک و منی، حرام بودن دخول در خزینه حمام (و حوض و اینگونه اماکن)، تکفین میت در پنج پارچه حریر یا پنبه و دفن کردن میت در زمانی کمتر از یک ساعت (در حالی که به قول خودشان، بها دستور میدهد جنازه باب را از تبریز به تهران انتقال داده، در امامزاده معصوم به ودیعه بگذارند."