Skip to main content
فهرست مقالات

دو نکته مهم در باب آفرینش هنری

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : هنری، رمان، داستان، رحیق‌التحقیق، مبارک‌شاه، نکته مهم در باب آفرینش، شعر، آثار، شخصیتهای، باب آفرینش هنری

خلاصه ماشینی: "باور زیبایی‌شناختی بود که هنرمندان پیشین از سویی این جهان بر کمال را به بهترین وجهی که از انسان برمی‌آید به دو نکته مهم درباب آفرینش هنریزبان هنر تبیین کرده‌اند و، از دگرسو، بهترین شکلها و سبکها و شگردهای با توجه به مثنوی «رحیق‌التحقیق»هنری ممکن را از برای تبیین هنری آن کشف نموده‌اند و به کار برده‌اند؛ ایشان، ناصر ایرانیبدین‌ترتیب، سنتی بنیاد نهاده‌اند که خواه به جهت حقایق مربوط به دو عالم مثنوی «رحیق‌التحقیق» (1) اثری است عرفانی که فخرالدین مبارک‌شاه مرورودی آن را «به کمتر از یک ماه» در محرم سال 584 هجری قمری سروده است. نکته دوم: مبداء اثر هنری هم داستان غزالی و هم مثنوی مبارک‌شاه حاکی از آنند که خود خداوند نویسنده اصلی آن نوشته‌ای بود که روی کاغذ را سیاه کرده بود و بقیه، از قدرت الهی گرفته تا دست محرر زمینی، همه مأمور بودند و معذور. آنان هیچ در اندیشه نظریه‌پردازی در باب آفرینش هنری نبوده‌اند، ولی چون ممکن است نوشته روی آن کاغذ اثر هنری مکتوبی بوده باشد، در مثل شعری یا داستانی، می‌توان این پرسش را مطرح کرد که مبداء آثار هنری مکتوب، و نیز آثار متعلق به سایر انواع هنر، کجاست و هستی‌بخش اصلی آن آثار کیست یا چیست؟ سقراط در ضمن دفاعیه‌اش در دادگاهی که وی را به این اتهام که «خطری برای جامعه» است محاکمه و به اعدام محکوم کرد، می‌گوید: دیری نگذشت که من درباره شاعران نیز عقیده قطعی پیدا کردم که این خرد نیست که آنان را توانا می‌سازد که شعر بگویند، بلکه نوعی شم یا الهام است، نظیر همان شم یا الهامی که شما در پیشگویان و پیامبرانی می‌یابید که تمام پیامهای متعالی‌شان را ابلاغ می‌کنند بی‌آن که ذره‌ای بدانند آن پیامها چه معنایی دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.