Skip to main content
فهرست مقالات

ادیان بزرگ کدامند؟

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : دین، زردشت، دین زردشتی، آیین، ایران باستان، کتاب، تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، خدا، ادیان بزرگ، ایران

خلاصه ماشینی:

"بدین‌ترتیب، در بخش ایران باستان هم، ایشان معرفی تمام آیینهای ایرانی را در نظر داشته‌اند و این موضوع که این آیینها در کجای فهرست ادیان بزرگ جای می‌گیرند، مهم انگاشته نشده است، مگر توجیهی این چنین داده شود که در اینجا آیین مغان و مهرپرستی، به عنوان ادیان ایرانیان پیش از زردشتی‌شدن، و مانویت و مزدکی به منزله انحرافاتی در دین تلقی شده‌اند. متأسفانه نویسنده با تأکید بر نبودن دوگانگی در گات‌ها، نشان داده است که از این کتاب (که باز معلوم نیست حاوی کدام صبغه ایرانی است که بقیه اوستا ندارد؟) و مندرجات آن هیچگونه اطلاعی ندارد، زیرا با نگاهی به ترجمه‌های موجود ـ که به فارسی هم هستند ـ به‌آسانی می‌توان دید که بحث دومینو یا همان ثنویت مشهور دین زردشتی، از یس 30، یعنی سومین بخش گات‌ها آغاز می‌شود. پرسش این است که اگر به راستی آریاییان خواستار ترک خرافات بودند، پس چرا زردشت از آغاز رسالتش، از جانب نزدیکان و هم‌قبیله‌ای‌هایش آن همه رنج و عذاب دید و چرا پس از سالها دعوت، فقط یک گرونده (پسرعمویش میدیوماه) یافت و ناچار پس از ترک قبیله خود به دربار ویشتاسپ رفت و برای متقاعدساختن و جلب حمایت او نیز سختیهای بسیار از سرگذراند؟ نویسنده پس از توضیحاتی نه چندان درست درباره نامهای گبر، مجوس و پارسی (که برای این آخری هیچ توضیحی نمی‌دهد و در مورد گبر هم که به معنای «انسان، مرد» است، همچنان از اشتباهات برخی از پیشینیان پیروی کرده است)، این چنین می‌آورد: «آیین زردشت حدود یک قرن قبل از میلاد تحول یافت و آن صورت تحول یافته را آیین مزدیسنی می‌نامند» (ص 62)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.