Skip to main content
فهرست مقالات

آیین زردشتی و اسلام

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"نویسنده نخست به کاربرد دوگانه این اصطلاحات برای نامیدن دو حالت هستی از یک سو، و معرفی طبقات هستی از سوی دیگر اشاره می‌کند (ص69) و سپس تأکید می‌ورزد که در فرآیند آفرینش، جهان مینوی پیش از گیتی قرار می‌گیرد و این که گیتی با همه نیکیها و بدیهایش، صرفا بازتاب یک پیش‌نمونه مینوی است و از آن سرچشمه می‌گیرد و در راستایی وابسته به آن ادامه می‌یابد (ص72 و 73). شاکد آنگاه با توجه به ویژگیهایی که متون پهلوی برای «مینو» و «گیتی» برشمرده‌اند، به رابطه دیالکتیکی خاصی میان مینو و گیتی می‌رسد که پاسخ پرسشهای بسیاری در زمینه ستیز نیکی و بدی، یعنی همان ثنویت مشهور زردشتی است: مینو هستی نخستین، اما نادیدنی و بی‌حرکت و فاقد جنبه واقعی است. با این همه، این نبرد مبارزه‌ای واقعی و آشکار میان دو هماورد نیست، زیرا فقط اورمزد و آفریدگان او حضوری واقعی در گیتی دارند، و اهریمن و دیوان فاقد هستی مادی و ملموس هستند و در جهان گیتی تنها به صورت فرعی و طفیلی مشارکت و نقش دارند (ص79)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.