Skip to main content
فهرست مقالات

تعیین نرخ بازده اقتصادی داخلی فردی و اجتماعی سرمایه گذاری در دوره های تحصیلات تکمیلی

نویسنده: ؛

زمستان 1382 - شماره 30 علمی-پژوهشی (28 صفحه - از 75 تا 102)

کلیدواژه ها : تحلیل هزینه- فایده ،سرمایه‌گذاری آموزشی و نرخ بازده اقتصادی داخلی فردی و اجتماعی

کلید واژه های ماشینی : بازده اقتصادی سرمایه‌گذاری آموزشی ،دوره دکتری منفی ،تنزیل ،کارشناسی‌ارشد ،فردی در نرخهای تنزیل ،افزایش بازده‌ی اقتصادی ،بازده اقتصادی سرمایه‌گذاری ،کارشناسی‌ارشد و دکتری ،محاسبه نرخ بازده ،هزینه‎های ،منفی ،افزایش بازده‌ی ،هزینه فرصت از دست ،نرخ بازده‌ی ،نرخ بازده اقتصادی ،نرخ بازده‌ی اقتصادی فردی ،بازده اقتصادی ،نرخ بازده‌ی اقتصادی اجتماعی ،تعیین نرخ بازده‌ی اقتصادی ،نرخ بازده‌ی اجتماعی ،تحصیلی ،دکتری ،سطوح تحصیلی ،بازده‌ی اقتصادی فردی ،دوره تحصیلی ،فردی در دوره دکتری ،نرخ تنزیل ،تحلیل هزینه ،دوره دکتری ،تعیین نرخ بازده‌ی

در مقاله حاضر به تعیین نرخ بازدهی اقتصادی فردی و اجتماعی در سطوح تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری با توجه به تحلیل هزینه _ فایده در ایران برای سال 1379 پرداخته شده است. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که نرخ بازدهی اقتصادی فردی در دوره دکتری منفی و برای دوره کارشناسی ارشد مثبت و نرخ بازدهی اقتصادی اجتماعی برای هر دو دوره تحصیلی منفی است. منفی بودن نرخ بازدهی اجتماعی نشان دهنده این است که مقدار هزینه‌ای که جامعه در قبال دوره‌های تحصیلی مذکور متقبل می‌شود در قبال فایده‌های آن بسیار بالاست. البته، منفی بودن نرخ بازده اقتصادی اجتماعی برای این دوره‌‌های تحصیلی به معنای سرمایه‌گذاری نشدن در این دوره‌ها نیست، بلکه به این مفهوم است که جامعه از فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری به خوبی استفاده نمی‌کند. بر این اساس، چنانچه سیاستگذاری دولت در زمینه تربیت نیرو در سطوح تحصیلی یادشده و افزایش سرمایه‌گذاری در این خصوص است، برای افزایش بازدهی اقتصادی و گرایش نداشتن افراد به مشاغل متعدد برای کسب درآمد بالاتر، ضرورت بهبود وضعیت دستمزد و حقوق دولتی دارندگان مدارک کارشناسی‌ارشد و دکتری دارای اهمیت است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.