Skip to main content
فهرست مقالات

توسعه کار آفرینی و دانش آموختگان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 159 تا 178)

کلیدواژه ها :

کارآفرینی ،دانش آموختگان ،نشریات و مطبوعات ،مهارت فردی ،ریسک پذیری و خلاقیت

کلید واژه های ماشینی : کارآفرینی، مطبوعاتی، توسعه، دانش‌آموختگان، دانش، کارآفرینی دانش‌آموختگان رشته‌های علوم انسانی، میزان کارآفرینی دانش‌آموختگان رشته‌های علوم، توسعه کار آفرینی و دانش‌آموختگان، بررسی تجربی میزان کارآفرینی دانش‌آموختگان، ریسک

در این پژوهش بـه ویژگی‌های کارآفرینی در بین دانش آموختگان دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌عالی به ویژه رشته‌های علوم انسانی پرداخته شده است. با توجه به اینکه کارآفرینی در کشور ایران پدیده جدیدی تلقی می‌شود و هنوز در سطح ملی به آن پرداخته نشده است، آموزش و تربیت کارآفرینان از مسائل محوری توجه به عرصه‌های کارآفرینی است، از این رو بررسی میزان توانایی و قابلیتهای دانش‌آموختگان در ایجاد مشاغل جدید و توسعه کارآفرینی امری ضروری به نظر می‌رسد. در این تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه و انتخاب حجم نمونه از جامعه آماری مطبوعات کشور به بررسی تجربی میزان کارآفرینی دانش آموختگان رشته های علوم انسانی پرداخته شده است. در پژوهش حاضر نشان داده شده است کـــه بین کارآفرینی و دوره های آموزشی، مهارت فردی، انگیزه فردی، ریسک پذیری، نیاز به توفیق و خلاقیت رابطه معنی داری وجود دارد.

خلاصه ماشینی: "در این تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه و انتخاب حجم نمونه از جامعه آماری مطبوعات کشور به بررسی تجربی میزان کارآفرینی دانش آموختگان رشته های علوم انسانی پرداخته شده است. در این پژوهش سؤال اساسی این است که آیا بین کارآفرینی وخصوصیاتی مانند رشته تحصیلی، انگیزه فردی، خطرپذیری، خلاقیت و نیاز به توفیق رابطه‌ای وجود دارد ؟ مبانی نظری مفهوم کارآفرینی بر مبنای موقعیت و محیط به ویژگی‌هایی از جمله دسترسی به منابع و قواعد و تسهیل در روابط اجتماعی و امکانات مالی و اقتصادی جامعه مربوط است. ابتدا از بین 376 نشریه اجتماعی و فرهنگی حدود 75 نشریه به طریق سیستماتیک انتخاب شد و سپس در مرحله دوم با مراجعه به محل استقرار نشریات از بین شاغلان و دست‌اندرکاران مطبوعاتی از طریق فرمول تعیین حجم کوکران تعداد 286 نفر برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق انتخاب شدند و علت انتخاب شاغلان مطبوعاتی کشور به‌عنوان نیروهای کارآفرین به دلیل ویژگی‌های شاغلان این بخش بوده است که در موقعیتهایی نظیر استقلال طلبی، تحمل ابهام،‌ روشنگری، ابداع و نوآوری، برانگیختن افکار عمومی، بالابردن انگیزه و تبدیل فکر به یک طرح واقعی و مخاطره‌پذیری حضور فعالانه دارند. Reliabilityرت است از : آیا گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و ضمن خدمت، مهارتهای فردی، انگیزه فردی، ریسک‌پذیری، نیاز به توفیق و خلاقیت روی کارآفرینی در مطبوعات تأثیرگذار است ؟ جدول 1- تناسب بین دوره‌های آموزشی و نوع کارمطبوعاتیآماره ها/گروه آموزشیتعدادمیانگینانحراف معیارخطای معیار میانگینعلوم انسانی20860/324/162/8غیر علوم انسانی7465/236/116/0 جدول 2- آزمون نمونه های مستقل( t-test)آزمون t-test برای تساوی میانگین هابا فاصله اطمینان95%تفاوت خطای معیارتفاوت میانگینسطح معنی‌داری دو دامنهدرجه آزادیبالاپایین29/161/017/095/0000/028030/118/018/095/0000/0219/119 داده‌های به‌دست آمده نشان می‌دهد که بین دانش‌آموختگان رشته‌های علوم‌انسانی و غیر علوم‌انسانی و نوع فعالیت مطبوعاتی رابطه معنی‌داری وجود دارد و اختلاف بین میانگین‌ها با سطح معنی‌داری(000/0) مورد قبول است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.