Skip to main content
فهرست مقالات

آسیب شناسی آزمون ورودی دانشگاه

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1383 - شماره 31 و 32 علمی-پژوهشی (40 صفحه - از 91 تا 130)

کلیدواژه ها : آزمون ورودی دانشگاه ،آفات کنکور ،دانش‌آموختگان دبیرستانی و دانشگاههای دولتی

کلید واژه های ماشینی : کنکور ،آزمون ورودی دانشگاه ،آزمون سراسری ،آموزش‎عالی ،دانشگاه دولتی ،متقاضیان ورود به دانشگاه ،آموزش عالی ،توزیع تراکم آموزش دانشگاهی ،ورود به دانشگاه ،ورود به دانشگاه دولتی ،آزمون سراسری گزینش دانشجو ،آموزش عالی در ایران ،عالی ،گزینش دانشجو ،آموزش دانشگاهی در دانشگاه ،دانشگاهی ،توزیع تراکم آموزش ،آموزش دانشگاهی ،آموزش‎عالی در دانشگاه دولتی ،ورودی دانشگاه در ایران ،تراکم آموزش دانشگاهی ،دانشگاهها در ایران ،تراکم آموزش ،تحصیلات دانشگاهی ،دوره دبیرستان ،داوطلبان ورود به دانشگاه ،آموزش‎عالی در دانشگاه ،سراسری گزینش دانشجو ،کلاس درس ،کنکور سراسری

آزمون ورودی دانشگاه در ایران به شکلی کاملا متمرکز و با تکیه بر مهارت تست‌زنی برگزار می‌شود. تمایل دانش‌آموختگان دبیرستان برای ورود به دانشگاه دولتی به گونه‌ای است که رقابتی دشوار را ناگزیر می‌کند. از مجموع آن شیوه برگزاری آزمون و این تمایل برای تحصیلات دانشگاهی، وضعیتی به وجود آمده است که تربیت نیروی متخصص و نیز افزایش سطح فرهنگ جامعه را از طریق دانشگاه به فعالیتی با کارآمدی کم و هزینه بالا تبدیل کرده است. در مقاله حاضر با بررسی مشکلات شیوه جاری برگزاری کنکور، مجموعه راه ‌حلهایی ارائه می‌شود که به طور پلکانی و به صورت گام به گام می‌تواند به حذف عملی کنکور و کاهش مشکلات ناشی از رقابت دشوار آن منجر شود. خلاصه راه‌حل موردنظر، توزیع انواع تراکم است، از تراکم آموزش‌عالی در دانشگاه و به خصوص دانشگاه دولتی تا تراکم سنجش توانایی علمی داوطلبان در یک امتحان متمرکز مبتنی بر تست. روش تحقیق این مقاله تحلیل ثانوی داده‌های رسمی با اتکا به مصاحبه با کارشناسان بوده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.