Skip to main content
فهرست مقالات

یادگیری الکترونیکی در ایران، مسائل و راهکارها

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 99 تا 120)

کلیدواژه ها : فناوری اطلاعات ،عصر دانش ،یادگیری الکترونیکی ،یادگیری مبتنی بر وب و مسائل و راهکارها

کلید واژه های ماشینی : فناوری اطلاعات ،یادگیری الکترونیکی ،پیاده‌سازی یادگیری الکترونیکی ،یادگیری الکترونیکی در ایران ،یادگیری الکترونیکی در سطح آموزش ،آموزش ،دانش ،استفاده از فناوری اطلاعات ،آموزش مبتنی بر وب ،ایران ،رایانه ،دانشجویان ،راه پیاده‌سازی یادگیری الکترونیکی ،سطح آموزش عالی ایران ،موانع پیاده‌سازی یادگیری الکترونیکی ،مدد فناوری اطلاعات ،یادگیری مبتنی بر وب ،مسائل ،آموزش مبتنی بر رایانه ،یادگیری الکترونیکی و یادگیری ،تحول ،طراحی ،مسائل و راهکارها ،اینترنت ،پژوهش ،مسائل و موانع پیاده‌سازی یادگیری ،· یادگیری الکترونیکی ،پیاده‎سازی یادگیری الکترونیکی ،روشهای قدیمی آموزش و یادگیری ،توسعه یادگیری الکترونیکی تحولات

زندگی بشر از ابتدای تاریخ تاکنون برای رسیدن به کمال و پیشرفت پر از نشیب و فرازهای گوناگون بوده است. آنچه در سالهای اخیر مشاهده می شود، حاکی از رشد صعودی و حیرت انگیز نرخ تحولات به مدد فناوری اطلاعات و افزایش روزافزون دانش و آگاهی آدمی است. بدیهی است که روشهای قدیمی تولید و توزیع دانش که براساس ارتباطات چهره به چهره طراحی شده‌اند، به تدریج کارایی خود را از دست می‌دهند و لزوم استفاده از ابزارهای نوین احساس می‌شود. به منظور پاسخگویی به این نیاز، یادگیری الکترونیکی که صورت تکامل یافته‌ای از روشهای قدیمی آموزش و یادگیری با استفاده از فناوری اطلاعات است، از اوایل دهه مطرح و به سرعت به‌عنوان روش برتر یادگیری در عصر دانش و آگاهی معرفی شد. در این مقاله ابتدا مفهوم یادگیری الکترونیکی و یادگیری مبتنی بر وب مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس به مسائل و موانع فرا روی پیاده‌سازی آن اشاره می‌شود. همچنین، با تشریح پژوهشهای میدانی انجام گرفته و تحلیل نتایج به دست آمده، مهم‌ترین مسائل و موانع شناسایی شده در راه پیاده سازی یادگیری الکترونیکی در سطح آموزش‌عالی ایران معرفی می‌شود. در پایان مقاله ضمن تحلیل محتوایی مطالعات میدانی این تحقیق‌، راهکارهایی ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"هدف این پژوهش، شناسایی مسائل و موانع پیش روی پیاده سازی یادگیری الکترونیکی در سطح آموزش عالی ایران و همچنین، یافتن راهکارهای مناسب برای آنها از طریق انجام دادن یک تحقیق توصیفی - تبیینی با استفاده از شیوه‌های گوناگون پیمایش است. Multimedia · تشریک مساعی برای اطلاعات · مشارکت و تعامل · توجه به دانشجویان (دانشجو محوری) · به موقع بودن [10] · یادگیری با سرعت دلخواه · صرفه جویی در هزینه ها · اندازه گیری بهتر کار انجام شده · یادگیری فناوری های جدید · پویایی مطالب دوره آموزشی مسائل و چالشهای پیش روی آموزش مبتنی بر وب (Kurtus, 2000; Beneke, 2001) از منظر فناوری: دسترسی کاربران به رایانه و اینترنت یا اینترانت (شبکه های داخلی) ضروری است. بنا بر پاسخهای صاحبنظران، در سطح اطمینان 95% مسائل زیر می تواند پیاده‌سازی یادگیری الکترونیکی در سطح آموزش عالی ایران را با عدم موفقیت مواجه سازد: · مقابله و مخالفت افراد ذینفع با روشهای یادگیری الکترونیکی؛ · عدم انتقال فرهنگ دانشگاهی از طریق یادگیری الکترونیکی؛ · مسائل و مشکلات خاص اجرا در دفعات نخست؛ · نحوه خاص تألیف طرح درس در یادگیری الکترونیکی و لزوم ساخت ‌یافتگی آن؛ · مشکلات خاص بسترهای مخابراتی ایران؛ · ضرورت وجود امکانات مناسب برای نرم افزار ارائه کننده خدمات؛ · هزینه های سخت افزارهای مناسب و مسائل مربوط به آن. این به معنای آن است که بنا بر پاسخهای صاحبنظران، در سطح اطمینان 90% علاوه بر مسائل پیشگفته، سه مورد اخیر نیز می‌توانند پیاده‌سازی یادگیری الکترونیکی را در سطح آموزش عالی ایران با عدم موفقیت مواجه سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.