چکیده:
این پژوهش با هدف طراحی و ارائه الگویی برای ایجاد سازگاری و انطباق بین نظام آموزش
متوسطه کشاورزی و توقعات بازارکار صورت گرفته است. در این مطالعه از دو نوع روش
توصیفی و اکتشافی استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش کلیة خبرگان و مجریان
آموزش متوسطه کشاورزی و کارفرمایان شرکتهای کشت و صنعت در کشورند. نمونة آماری در
مورد خبرگان به شیوة تمام شماری و به تعداد 39 نفر و در مورد مجریان و کارفرمایان
شرکتهای کشت و صنعت به ترتیب شامل 98 و 38 نفر است که به شیوة نمونهگیری تصادفی
چند مرحلهای انتخاب شدهاند. الگوی اقتضایی، برگرفته از مطالعات میدانی و در قالب
نظرخواهی از خبرگان، مجریان آموزش متوسطه کشاورزی و کارفرمایان شرکتهای کشت و صنعت،
در مورد الگوی نظری است و الگوی پیشنهادی نیز حاصل دادهپردازیهای تکمیلی در زمینه
الگوی اقتضایی است. در الگوی پیشنهادی دو مقوله اصلی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز
بازار کار کشاورزی
]عرضه[ و تقاضای بازار کار کشاورزی به عنوان متغیرهای وابستهای در نظر گرفته
شدهاند.
نتایج به دست آمده نشان میدهد که مولفه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازارکار
کشاورزی بالاترین همبستگی را با متغیر فرایند جذب و پذیرش دارد. همچنین، مولفه
تقاضای بازارکار کشاورزی نیز متاثر از سازههای اشتغال، سطوح حرفهای و ویژگیهای
حرفهای نیروی کار است و نتایج به دست آمده از انجام دادن رگرسیون چند متغیره نشان
میدهد که ویژگیهای حرفهای نیروی کار، بالاترین همبستگی را با تقاضای بازار کار
کشاورزی داراست.
خلاصه ماشینی:
"Y = 526/0 X1 + 402/0 X2 + 309/0 X3 جدول 4- ضرایب متغیرهای وارد شده به معادلة رگرسیون در گام آخر متغیرهای واردشده B SEB Beta T R² سطح معنیداری فرایند جذب و پذیرش X1 333/0 018/0 526/0 640/17 803/0 000/0 اهداف نظام آموزش متوسطه X2 333/0 019/0 402/0 542/14 473/0 000/0 برنامه آموزشی و درسی X3 333/0 029/0 309/0 142/10 309/0 000/0 مقدار ثابت 533/0 097/0 - 510/5 - 000/0 تحلیل دیدگاههای کارفرمایان در زمینه تقاضای نیروی انسانی مورد نیاز بازارکار کشاورزی با توجه به مدل نظری طراحی شده، تقاضای بازارکار کشاورزی از سه مؤلفه ویژگیهای حرفهای نیروی انسانی مورد نیاز بازارکار کشاورزی، سطوح حرفهای نیروی انسانی آن و ایجاد اشتغال در بازارکار کشاورزی تشکیل میشود که تحلیل ارتباط و همبستگی هر کدام از متغیرهای یاد شده با متغیرهای مربوط و نیز تقاضای نیروی انسانی مورد نیاز بازارکار کشاورزی به طور جداگانه و از دیدگاه کارفرمایان شرکتهای کشت و صنعت به شرح زیر ارائه میشود: بررسی و تحلیل همبستگی ویژگیهای حرفهای نیروی انسانی مورد نیاز بازارکار با متغیرهای آن نتایج حاصل از انجام دادن رگرسیون چند متغیره در این خصوص نشان میدهد که متغیر توانایی حل مسئله با ضریب تعیین 77/0=R² بالاترین همبستگی را با سازه ویژگیهای حرفهای نیروی انسانی مورد نیاز بازارکار داراست و پس از آن ویژگیهایی مانند توانایی مشارکت در کار جمعی، داشتن مدرک تحصیلی، میزان اعتماد به نفس و غیره قرار دارد؛ یعنی از دیدگاه کارفرمایان بخش کشاورزی داشتن ویژگیهایی مانند آنچه اشاره شد، برای پذیرش و جذب نیرو در بخش کشاورزی از اهمیت ویژهای برخوردار است."