Skip to main content
فهرست مقالات

انطباق و سازگاری دو جانبه بین نظام آموزش متوسطه کشاورزی و توقعات بازار کار

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (38 صفحه - از 55 تا 92)

کلیدواژه ها : سازگاری ،بازارکار ،توقعات ،نظام آموزش متوسطه کشاورزی ،خبرگان آموزش متوسطه کشاورزی و مجریان آموزش متوسطه کشاورزی

کلید واژه های ماشینی : نظام آموزش متوسطه کشاورزی ،کشاورزی ،مجریان آموزش متوسطه کشاورزی ،تقاضای بازار کار کشاورزی ،بازار کار کشاورزی ،آموزش متوسطه کشاورزی و کارفرمایان ،اهداف نظام آموزش متوسطه کشاورزی ،آموزش متوسطه کشاورزی و توقعات ،انطباق نظام آموزش متوسطه کشاورزی ،سازه ،کشاورزی و توقعات بازار کار ،بازار کار کشاورزی بالاترین همبستگی ،تربیت نیروی انسانی ،ویژگی‎های حرفه‌ای نیروی انسانی ،کارفرمایان ،اشتغال ،حرفه‌ای ،همبستگی سازه تربیت نیروی انسانی ،متغیرهای ،سازه تربیت نیروی انسانی ،مؤلفه تقاضای بازار کار کشاورزی ،همبستگی ،سطوح حرفه‌ای نیروی انسانی ،ویژگی‎های حرفه‌ای نیروی کار ،همبستگی سازه تقاضای نیروی انسانی ،سازه اهداف نظام آموزش متوسطه ،بخش کشاورزی ،کار ،خبرگان آموزش متوسطه کشاورزی ،سازه تقاضای بازار کار کشاورزی

این پژوهش با هدف طراحی و ارائه الگویی برای ایجاد سازگاری و انطباق بین نظام آموزش متوسطه کشاورزی و توقعات بازارکار صورت گرفته است. در این مطالعه از دو نوع روش توصیفی و اکتشافی استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش کلیة خبرگان و مجریان آموزش متوسطه کشاورزی و کارفرمایان شرکتهای کشت و صنعت در کشورند. نمونة آماری در مورد خبرگان به شیوة تمام شماری و به تعداد 39 نفر و در مورد مجریان و کارفرمایان شرکتهای کشت و صنعت به ترتیب شامل 98 و 38 نفر است که به شیوة نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شده‌اند. الگوی اقتضایی، برگرفته از مطالعات میدانی و در قالب نظرخواهی از خبرگان، مجریان آموزش متوسطه کشاورزی و کارفرمایان شرکتهای کشت و صنعت، در مورد الگوی نظری است و الگوی پیشنهادی نیز حاصل داده‌پردازی‌های تکمیلی در زمینه الگوی اقتضایی است. در الگوی پیشنهادی دو مقوله اصلی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار کشاورزی ]عرضه[ و تقاضای بازار کار کشاورزی به عنوان متغیرهای وابسته‌ای در نظر گرفته شده‌اند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که مؤلفه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازارکار کشاورزی بالاترین همبستگی را با متغیر فرایند جذب و پذیرش دارد. همچنین، مؤلفه تقاضای بازارکار کشاورزی نیز متأثر از سازه‌های اشتغال، سطوح حرفه‌ای و ویژگی‌های حرفه‌ای نیروی کار است و نتایج به دست آمده از انجام دادن رگرسیون چند متغیره نشان می‌دهد که ویژگی‌های حرفه‌ای نیروی کار، بالاترین همبستگی را با تقاضای بازارکار کشاورزی داراست.

خلاصه ماشینی:

"Y = 526/0 X1 + 402/0 X2 + 309/0 X3 جدول 4- ضرایب متغیرهای وارد شده به معادلة رگرسیون در گام آخر متغیرهای واردشده B SEB Beta T R² سطح معنی‌داری فرایند جذب و پذیرش X1 333/0 018/0 526/0 640/17 803/0 000/0 اهداف نظام آموزش متوسطه X2 333/0 019/0 402/0 542/14 473/0 000/0 برنامه آموزشی و درسی X3 333/0 029/0 309/0 142/10 309/0 000/0 مقدار ثابت 533/0 097/0 - 510/5 - 000/0 تحلیل دیدگاههای کارفرمایان در زمینه تقاضای نیروی انسانی مورد نیاز بازارکار کشاورزی با توجه به مدل نظری طراحی شده، تقاضای بازارکار کشاورزی از سه مؤلفه ویژگی‌های حرفه‌ای نیروی انسانی مورد نیاز بازارکار کشاورزی، سطوح حرفه‌ای نیروی انسانی آن و ایجاد اشتغال در بازارکار کشاورزی تشکیل می‌شود که تحلیل ارتباط و همبستگی هر کدام از متغیر‌های یاد شده با متغیرهای مربوط و نیز تقاضای نیروی انسانی مورد نیاز بازارکار کشاورزی به طور جداگانه و از دیدگاه کارفرمایان شرکتهای کشت و صنعت به شرح زیر ارائه می‌‌شود: بررسی و تحلیل همبستگی ویژگی‌های حرفه‌ای نیروی انسانی مورد نیاز بازارکار با متغیرهای آن نتایج حاصل از انجام دادن رگرسیون چند متغیره در این خصوص نشان می‌دهد که متغیر توانایی حل مسئله با ضریب تعیین 77/0=R² بالاترین همبستگی را با سازه ویژگی‌های حرفه‌ای نیروی انسانی مورد نیاز بازارکار داراست و پس از آن ویژگی‌هایی مانند توانایی مشارکت در کار جمعی، داشتن مدرک تحصیلی، میزان اعتماد به نفس و غیره قرار دارد؛ یعنی از دیدگاه کارفرمایان بخش کشاورزی داشتن ویژگی‌هایی مانند آنچه اشاره شد، برای پذیرش و جذب نیرو در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.