Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه حقوق تطبیقی و ضرورت بازنگری در آموزش آن

نویسنده: ؛

زمستان 1383 - شماره 34 علمی-پژوهشی (26 صفحه - از 125 تا 150)

کلیدواژه ها : حقوق تطبیقی ،روش علمی ،برنامه آموزشی ،علوم مستقل و آموزش حقوق تطبیقی

کلید واژه های ماشینی : تطبیقی ،حقوق تطبیقی ،آموزش حقوق تطبیقی ،نظامهای حقوقی ،حقوق تطبیقی در دانشکده‎های ،برنامه آموزشی ،برنامه آموزشی دانشکده‎های حقوق ،دانشکده‎های حقوق ،دانشکده‎های حقوق کشورهای اروپایی ،مطالعه تطبیقی ،دانشکده‎های ،دانشکده‎های حقوق کشور ،آموزش حقوق ،جایگاه حقوق تطبیقی ،Comparative Law ،نظامهای حقوق ،روش تطبیقی ،Law ،حقوقدانان ،درس حقوق تطبیقی ،کشورهای اروپایی ،استادان حقوق تطبیقی ،نظام حقوقی مورد مطالعه ،دانش حقوقی ،تحقیق تطبیقی ،دانش حقوق ،روش علمی ،حقوقدانان حقوق تطبیقی ،Comparative ،نظامهای حقوقی ملی

در بخش اول این مقاله تلاشهای صورت گرفته برای تبیین یکی از مهم‌ترین موضوعات روش شناختی در دانش حقوقی معاصر؛ یعنی بحث در باره ماهیت حقوق تطبیقی بررسی شده است. این تلاشها منجر به ارائه سه دیدگاه متفاوت شده است: دیدگاه اول حقوق تطبیقی را یک روش علمی می‌داند، دیدگاه دوم آن را دانش مستقل و دیدگاه سوم آن را صرفا یک برنامه آموزشی تلقی می‌کند. در این مقاله نقش حقوق تطبیقی به عنوان شاخه‌ای مستقل از دانش حقوقی در جریان وحدت اروپا و جهانی شدن بیان شده است. اینکه آیا دانشکده‌های حقوق در ایران، ناگزیر از تغییر برنامه آموزش حقوق]تطبیقی[ هستند یا خیر، پرسشی است که در بخش دوم مقاله بررسی شده است. آموزش حقوق تطبیقی نه تنها باید دانشجویان را با مفاهیم و نظامهای حقوقی دیگر آشنا کند، بلکه باید آنان را برای کاربست عملی آن آماده سازد. نسل آینده حقوقدانان باید قدرت مواجهه با چالشهای ناشی از یکنواخت شدن حقوق و جهانی شدن را داشته باشند. برنامه آموزشی فعلی که صرفا بر آموزش حقوق ملی تمرکز دارد، نمی‌تواند این هدف را تأمین کند. دانشگاههای اروپا به تدریج برنامه آموزشی خود را به سمت یک برنامه دارای تمرکز بین‌المللی با تکیه بر حقوق تطبیقی سوق می دهند و دانشگاههای ایران می‌توانند از این تجربه الهام بگیرند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.