Skip to main content
فهرست مقالات

نگارش دانشگاهی در دانشگاههای ایران: حلقه گمشده آموزش عالی

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1384 - شماره 35 و 36 علمی-پژوهشی (36 صفحه - از 103 تا 138)

کلیدواژه ها : نگارش دانشگاهی ،سوادهای دانشگاهی ،بازخورد درباره نوشته‌های دانشجویان ،دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشگاه

کلید واژه های ماشینی : نگارش دانشجویان ،مورد بازبینی ،نوشتن مقالات ،می‎کنند ،نگارش دانشگاهی ،دانشجویان تحصیلات تکمیلی ،دانشگاهی ،تحصیلات تکمیلی ،نوشتن ،مورد بازبینی و نقد استادان ،نگارش دانشگاهی دانشجویان ،می‎شود ،مورد مطالعه به نگارش ،مورد بازبینی و نقد ،بازبینی و نقد ،نگارش علمی ،می‎توان ،استادان و دانشجویان تحصیلات ،داده‎های ،می‎کند ،نقد نوشته‎های دانشجویان ،نقد نگارش دانشجویان ،دانشگاهی دانشجویان تحصیلات ،فرایند یادگیری ،استادان و دانشجویان ،فعالیتهای نگارشی دانشجویان ،بازبینی و نقد نگارش ،فعالیتهای گروهی از دانشجویان ،توجه به داده‎های ،تکمیلی مورد مطالعه

این مقاله برگرفته از طرحی پژوهشی در باره نگارش دانشگاهی در یکی از مؤسسات آموزش عالی ایران است. این پژوهش با استفاده از روش نظریه سازی داده بنیاد انجام شده است و فعالیتهای گروهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی این مؤسسه و نیز اهمیتی که استادان آنها به این گونه فعالیتها می دهند، بررسی شده است. داده‌های کیفی طی مصاحبه با 19 نفر از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی گردآوری شد. سپس متن مصاحبه‌ها پیاده و کد گذاری شد و با استفاده از نرم افزار QSR.NUDIS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مجموع، 108 کد در داده‌‌ها به دست آمد. در این مقاله فقط به 7 کد اصلی مربوط به نگارش دانشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد مطالعه پرداخته شده است. نتایج این پژوهش نشان دهنده آن است که در مؤسسه مورد مطالعه به نگارش دانشگاهی اهمیت کافی داده نمی شود. بسیاری از استادان در سطوح تحصیلات تکمیلی به دانشجویانشان تکالیف نگارشی نمی دهند و همان مقدار ناچیز نگارش دانشگاهی دانشجویان هم کمتر مورد بازبینی و نقد استادان قرار می گیرد. در نتیجه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی بازتاب چندانی از استادان خود دریافت نمی کنند تا بر آن اساس دیدگاههای معرفت شناسی و ویژگی‌های بلاغتی رشته خود را به صورت مطلوب فرا گیرند. با این حال، در برخی از رشته های علوم طبیعی و فنی دانشجویان و استادان آنها مقالات مشترکی را برای چاپ به مجلات علمی [اغلب خارجی] می فرستند و نظرهای داوران این مجلات تا حد زیادی عدم بازبینی نوشته های دانشجوان توسط استادانشان را جبران می کند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.