چکیده:
آنچه در این مقاله آمده،صفحاتی چند از ترجمه کتاب«مع المهدی المنتظر فی دراسة منهجیة مقارنة بین الفکر الاسلامی الشیعی و السنی»میباشد که مترجم و نگارنده نام «بررسی تطبیقی اندبشه شیعه و سنی در مورد مهدی در قرآن و حدیث»را برای آن برگزیده است. کتاب به وسیله مهدی فتلاوی که متولد و یمنی الأصل و طایی النسب است،نگاشته شده است.وی در نگارش این کتاب به بیش از 123 منبع و مرجع رجوع کرده است.منابع وی مجموعهای از کتب تفسیری،کتب حدیث،کتب تاریخی و تراجم،کتب مربوط به مهدویت و دیگر کتب است که نویسندگان و مؤلفان کتب مذکور از دو مذهب اسلامی شیعه و سنی هستند. در این مقاله اعتقاد به حضرت مهدی (عج)،به عنوان اعتقادی اصیل مطرح شده است و شواهد مختلف و بسیاری از منابع اهل سنت و شیعه ذکر گردیده است. مؤلف تنها راه از بین بردن اختلافات را،اخلاص و توجه علمی و به دور از تعصب به سنت نبوی(ص)دانسته است.
خلاصه ماشینی:
"مؤلف در کتاب خود،تلاش نموده است ضمن اثبات اصیل بودن اعتقاد به حضرت مهدی(عج)در قرآن کریم و سنت پیامبر(ص)و سیره اهل بیت(ع)،موارد اتفاق و اختلاف اعتقادی و تاریخی شیعه و سنی در مورد حضرت را ذکر نموده و آنها را مورد بررسی قرار (*)دکترای ادبیات عرب،استاد دانشکده علوم قرآنی تهران دهد.
اتفاقنظر در لزوم اعتقاد به ایشان مسئلهء مهدی از جمله مسائل غیبی الهی است که وحی نیز از آن خبر داده و متون و نصوص دینی مورد اعتماد همه مسلمانان لزوم ایمان و اعتقاد به آنها را مورد تأکید قرار دادهاند؛همچنان که خداوند تبارک و تعالی میفرماید:«الم،این قرآن کتابی است که هیچ تردیدی در آن راه ندارد هدایتگر انسانهای باتقواست،همانهایی که به عالم و دنیای غیب ایمان دارند و نماز برپا میدارند و از آنچه به آنان روزی میرسانیم انفاق میکنند و کسانی که به آنچه به تو و پیامبران پیش از تو نازل شده ایمان میآورند و به آخرت یقین دارند.
31 از امام باقر و صادق(ع)در تفسیر این آیه نقل شده است:«فضل و لطف پروردگار از آن صاحب امر است،که در آخر زمان ظهور میکند و جباران و فرعونیان را از بین برده و شرق و غرب زمین را تصرف میکند و زمین را از عدل و داد پر میکند،همان گونه که پیشتر از ظلم و جور پر بوده است.
حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)در احادیث نبوی پس از ذکر روایات و احادیثی در تفسیر چند آیه،دال بر حتمی بودن برپایی حکومت جهانی اسلام،در اینجا به احادیث و روایات دیگری در این باره اشاره میشود: از ابن عباس به نقل از رسول خدا(ص)،روایت شده است:«حاکمان روی زمین چهار نفرند،دو حاکم مؤمن و دو حاکم دیگر کافرند."