چکیده:
برای بیش از پنج دهه عمده الگوهای تحلیل و سیاستگذاری علوم، تکنولوژی و نوآوری از
اقتصاد تکاملی شکل گرفته و توسعه یافتهاند. از زمان طرح مفهوم نوآوری و تغییر
تکنولوژی توسط شومپیتر در دهه 1940 تاکنون، تقریبا پنج الگوی اصلی برای تحلیل و
تبیین نظام نوآوری و سیاستگذاری توسعه تکنولوژی توسعه یافته که «کارآفرینی مبتنی بر
تجربه» اولین و سادهترین آنها و «ارتباط سه جانبه دانشگاه، صنعت و دولت»
پیچیدهترین و جدیدترین آنها بوده است. این الگوها با تأکید بیش از اندازه بر
نهادهای ملی ، از نقش عامل انسانی و سازکارهای بازار در توسعه دانش و کارآفرینی و
نوآوری مبتنی بر دانش را نادیده گرفتهاند. این در حالی است که در عصر حاضر که به
عصر دانایی مشهوراست، انسانهای یادگیرنده، نوآور و خردمند اساس شکلگیری و ایجاد
نهادهای جدیداند. بر این اساس، در این مقاله سعی شده است از چشمانداز اقتصاد مبتنی
بر دانش الگوی جدیدی مبتنی بر عاملیت انسانی و سازکار بازار به عنوان ابزاری برای
تحلیل و سیاستگذاری علوم، تکنولوژی و نوآوری در ایران ارائه شود. در این الگو که
اقتصاد نوآور نامیده میشود، عاملان انسانی (خانواده یادگیرنده و سرمایه داران
انسانی) و نهادهای اقتصادی (بنگاه دانش ، بنگاه مبتنی بردانش ، نهادهای مالی و
دولت) در چارچوب بازارهای خدمات آموزشعالی، سرمایه انسانی، ایده، سرمایه خطرپذیر،
اعتبارات سرمایه انسانی و کالا و خدمات موجب توسعه دانش و کارآفرینی و نوآوری مبتنی
بر دانش میشوند.
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس، در این مقاله سعی شده است از چشمانداز اقتصاد مبتنی بر دانش الگوی جدیدی مبتنی بر عاملیت انسانی و سازکار بازار به عنوان ابزاری برای تحلیل و سیاستگذاری علوم، تکنولوژی و نوآوری در ایران ارائه شود.
فریمن(Freeman, 1995) با تحلیلی تاریخی و با استفاده از تئوریهای نوین نوآوری، نظام نوآوری ژاپن را مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه رسید که زیر نظامهایی مانند سازمانهای تحقیق و توسعه، بنگاههای صنعتی و سازمانهای دولتی در رابطه متقابل با یکدیگر در یک چارچوب سازمانی ملی موجب توسعه تکنولوژی میشوند.
جدول1- عاملان مبتنی بر یادگیری دراقتصاد نوآورییادگیرندهصنایع دانشصنایع مبتنی بر دانشدولت یادگیریجهان دانشصنایع دانشپویایی آکادمیککسب دانش تجربیکسب دانش تجربی و مقرراتکسب دانش علمی و تکنولوژیصنایع مبتنی بر دانشدانش علمی و تکنولوژیکپویایی صنعتمقرراتیادگیری تکنولوژیدولت یادگیرندهدانش علمی و تکنولوژیکدانش تجربی و اطلاعاتپویایی دولتیادگیری سیاستگذاریجهان دانشدانش بومیدانش تکنولوژیک بومیدانش سیاستگذاری بومییادگیری جهانی نتیجهگیری در این مقاله بحث شد که الگوهای «کارآفرینی مبتنی بر تجربه»، «ادغام عمودی»، «تعاون تکنولوژیک»، «نظام ملی نوآوری» و «پیچش سه جانبه دانشگاه، صنعت و دولت»، پنج الگوی اصلی و عمده برای مطالعه و تحلیل نظام نوآوری در یک نظام اقتصادی هستند که در طول زمان توسعه یافتهاند.
8. Etzkowitz, Henry & Leydesdorff (2000); “The Dynamics of Innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of University – Industry- Government Relations”; Research Policy, Vol. 29, pp."