Skip to main content
فهرست مقالات

وضعیت اشتغال، توانمندی شغلی و موفقیت شغلی دانش آموختگان آموزشهای عالی علمی - کاربردی در بخش کشاورزی

نویسنده: ؛ ؛ ؛

بهار 1385 - شماره 39 علمی-پژوهشی (20 صفحه - از 79 تا 98)

کلیدواژه ها : آموزش کشاورزی ،آموزش‌‌عالی علمی - کاربردی ،اشتغال ،توانمندی شغلی و موفقیت شغلی

کلید واژه های ماشینی : توانمندی شغلی ،موفقیت شغلی ،افراد مورد مطالعه سهمیه ،شغلی ،محتوای آموزشی در سطح ،موفقیت شغلی دانش‌آموختگان ،مورد مطالعه سهمیه آزاد ،مورد مطالعه سهمیه شاغل ،بخش کشاورزی ،روشهای تدریس ،استفاده از سهمیه آزاد ،موفقیت شغلی دانش‎آموختگان سهمیه ،سهمیه آزاد ،سهمیه شاغل ،عوامل آموزشی ،پاسخگویان سهمیه شاغل ،دانش‎آموختگان سهمیه آزاد ،موفقیت شغلی دانش‎آموختگان ،شغلی دانش‌آموختگان ،توانمندی شغلی دانش‎آموختگان ،شغلی دانش‎آموختگان سهمیه ،استفاده از سهمیه ،رشته تحصیلی ،پاسخگویان سهمیه آزاد ،دانش‎آموختگان ،دانش‎آموختگان سهمیه شاغل ،سهمیه شاغل نشان ،سطح توانمندی شغلی افراد ،پاسخگویان شاغل سهمیه آزاد ،دانش‎آموختگان سهمیه

هدف کلی این تحقیق شناسایی عوامل آموزشی مؤثر بر توانمندی شغلی و موفقیت شغلی دانش‌آموختگان دوره های عالی علمی_کاربردی در بخش کشاورزی است. جامعه آماری420 نفر از دانش آموختگان مراکز آموزش عالی باکری ارومیه، سرداری تبریز و ایثار اردبیل هستند. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی و متغیرهای مستقل این تحقیق عوامل آموزشی، عوامل فردی و اقتصادی دانش آموختگان و حمایتهای مالی و اعتباری دولت و متغیرهای وابسته توانمندی شغلی و موفقیت شغلی است. تجزیه و تحلیل یافته‌ها نشان می‌دهد که 7/54 % افراد با استفاده از سهمیه آزاد و 3/45 % با استفاده از سهمیه شاغل وارد دانشگاه شده‌اند. 1/93 % افراد مورد مطالعه سهمیه شاغل در بخش دولتی کشاورزی شاغل‌اند. 4/40 % از افراد مورد مطالعه سهمیه آزاد بیکارند، 4/31 % به صورت پاره وقت کار می‌کنند و 4/11 % دارای شغل تمام وقت هستند. تحلیل روابط بین عوامل آموزشی و توانمندی شغلی دانش‌آ‌موختگان سهمیه آزاد نشان می‌دهد که بین امکانات و تجهیزات زیربنایی و آموزشی مراکز، توانایی تدریس و شیوه آموزش استادان، روشهای تدریس واحدهای نظری، روشهای تدریس واحدهای عملی، محتوای آموزشی در سطح دانش و محتوای آموزشی در سطح نگرش با توانمندی شغلی دانش‌آموختگان رابطه معنی‌داری وجود دارد. تحلیل روابط بین عوامل آموزشی و موفقیت شغلی دانش آموختگان سهمیه شاغل نشان می‌دهد که بین توانایی علمی و تخصصی استادان، محتوای آموزشی در سطح دانش، محتوای آموزشی در سطح نگرش و محتوای آموزشی در سطح مهارت با موفقیت شغلی دانش آموختگان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.