Skip to main content
فهرست مقالات

همکاری های بین المللی آموزش عالی در ایران و چگونگی بهبود آن

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (17 صفحه - از 99 تا 115)

کلیدواژه ها : ایران ،همکاری‌های بین‌المللی آموزش‌عالی ،بهبود آموزش‌عالی ،اعزام دانشجو و کشورهای در حال توسعه

کلید واژه های ماشینی : آموزش ،آموزش عالی در ایران ،اعزام دانشجو به خارج ،دانشجویان ،کشورهای در حال توسعه ،ارتباطات بین‌المللی ،بهبود کیفیت آموزش عالی ،ارتباطات بین‌المللی آموزش عالی ،همکاری‌های ،دانشگاهها ،همکاری‌های بین‌المللی آموزش عالی ،بهبود همکاری‌های بین‌المللی آموزش ،سیاستهای ،بهبود ،کیفیت آموزش عالی در ایران ،Higher Education ،ایجاد ارتباطات بین‌المللی ،همکاری‌های بین‌المللی ،علمی ،اعضای هیئت علمی دانشگاهها ،اعضای هیئت علمی ،سطح همکاری‌های علمی بین‌المللی ،ارتباطات بین‌المللی دانشگاهها ،فرصتهای مطالعاتی و همکاری‌های بین‌دانشگاهی ،زبان ،کیفیت اعضای هیئت علمی دانشگاهها ،آموزش‎عالی ایجاد شبکه همکاری‌های بین‌المللی ،متخصصان ارتباطات بین‌المللی ،حال توسعه در ارتباطات بین‌المللی ،خارج از کشور اعزام

دانشگاهها در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته به طور فزاینده‌ای برای بین‌المللی کردن آموزش عالی فعالیت می‌کنند. از این‌رو، کم‌توجهی به شناسایی رهیافتهای نوین برای بین‌المللی کردن آموزش عالی در ایران غیرعادی به نظر می‌رسد. بهبود کیفیت آموزش عالی در ایران مستلزم گسترش سطح همکاری‌های علمی بین‌المللی است. در این مقاله ابتدا وضعیت کنونی همکاری‌های علمی ایران، به ویژه اعزام دانشجو به خارج از کشور، فرصتهای مطالعاتی و همکاری‌های بین‌دانشگاهی بررسی و سپس، با استفاده از تحلیل محتوا، اسناد و گزارشهای مربوط به سیاستها و اشکال همکاری‌های بین‌المللی در برخی از کشورهای در حال توسعه به همراه مصاحبه‌ها تجزیه و تحلیل شده است که نتیجه آن شناسایی هشت سیاست و روش کلیدی است. افزون بر این، با توجه به تفاوتهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، مصاحبه‌های عمیقی با متخصصان ارتباطات بین‌المللی در باره سیاستها و روشها در کشورهای در حال توسعه و کاربرد آن در ایران انجام شد. در پایان، یافته‌ها و پیشنهادهایی برای بهبود همکاری‌های بین‌المللی آموزش عالی در ایران ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"در این مقاله ابتدا وضعیت کنونی همکاری‌های علمی ایران، به ویژه اعزام دانشجو به خارج از کشور، فرصتهای مطالعاتی و همکاری‌های بین‌دانشگاهی بررسی و سپس، با استفاده از تحلیل محتوا، اسناد و گزارشهای مربوط به سیاستها و اشکال همکاری‌های بین‌المللی در برخی از کشورهای در حال توسعه به همراه مصاحبه‌ها تجزیه و تحلیل شده است که نتیجه آن شناسایی هشت سیاست و روش کلیدی است. مصاحبه‌ها به صورت نیمه سازمان یافته در باره روشهای اتخاذ شده از سوی سایر کشورهای در حال توسعه و کاربرد آنها برای ارتقای روابط بین‌المللی آموزش‌عالی کشور بود که در این میان، هشت سیاست کاربردی و روش کلیدی برای ایران شناسایی شد. هم اکنون که تدوین برنامه‌های درسی به دانشگاهها واگذار شده است، موضوع آشنایی با فرهنگها، بهره‌گیری از تجربه‌های سایر کشورها، دعوت از استادان خارجی، ایجاد کنسرسیوم‌های رشته‌ای و دانشگاهی، اعزام کوتاه مدت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور و راه‌اندازی دوره‌های مشترک با دانشگاههای معتبر، هر یک به نوبة خود می‌تواند مهارتهای شناختی و تخصصی دانشجویان و اعضای هیئت علمی را ارتقا بخشد. پیشنهاد می‌شود که دفتری با هدف ایجاد ارتباطات بین‌المللی و به ویژه بین‌المللی کردن برنامه‌های درسی بر اساس معیارهای فرهنگی کشور، مدیریت ارتباطات بین‌المللی، نظارت بر اجرای توافقنامه‌ها، طراحی و اجرای نظام اعزام دانشجو به خارج از کشور، شرایط اعزام دانشجو به خارج از کشور، اعزام اعضای هیئت علمی برای فرصتهای مطالعاتی، جذب دانشجویان و استادان، برگزاری همایشها، کارگاههای آموزشی و دوره‌های مشترک تحصیلی به ویژه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری و سایر همکاری‌ها تأسیس شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.