چکیده:
این مقاله در پی آن است که به شناسایی عوامل و متغیرهای درون مدرسه (تجارب
مدرسه) که به ترک تحصیل زودهنگام دختران دوره راهنمایی (در استان آذربایجان غربی)
منجر می شود، بپردازد. در این راستا، چهار فرضیه عمده برروی دو گروه از دختران
(گروهی که ترک تحصیل کرده اند و گروهی که به تحصیل ادامه داده اند) مورد آزمون قرار
گرفت. در این تحقیق معدل آخرین سال تحصیلی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر
گرفته شد و ابتدا تاثیر متغیرهای دیگر برروی عملکرد تحصیلی و سپس تفاوت دو گروه ترک
تحصیل کرده و در حال تحصیل توسط آزمون t محاسبه گردید. نتایج حاکی از آنست که ساعات
مطالعه در روز، رفتار ناسازگار در مدرسه، عزت نفس تحصیلی، و اعتقادات و باورهای
دختران با معدل آخر سال آنان ارتباط دارد، اما تاثیر مستقیمی بر ترک تحصیل ندارد.
در حالیکه، میزان احساس تعلق به مدرسه، میزان تفریحات و باور به ارتباط بین تلاش و
موفقیت رابطه معنی داری با ترک تحصیل دارد.
خلاصه ماشینی:
"واژه های کلیدی: ارتباطات خانوادگی، ارتباط با دوستان، افت تحصیلی، تجارب خانوادگی، ترک تحصیل، تعلق به مدرسه، رفتار ناسازگار در مدرسه، عزت نفس تحصیلی، عملکرد تحصیلی _______________________________ [1]- این مقاله برگرفته از طرح پژوهشی بررسی علل ترک تحصیل زود هنگام دختران در دوره راهنمایی تحصیلی است که به سفارش و اعتبار مالی شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 1382 انجام گرفته است.
اما در بین کسانی که دارای عملکرد تحصیلی پایینی بودند، سه نوع افت تحصیلی مشاهده می شود: دسته اول شامل دانش آموزانی است که که هم دارای معدل ضعیفی هستند و هم رفتارهای ناسازگار در مدرسه برای آنان مشکل ایجاد می کند و آنان را مجبور به ترک تحصیل می کند.
مبانی نظری تحقیقاتی وجود دارد که مجموعه ای از متغیرهای پیش بین را بطور همزمان مورد آزمایش قرار داده و اثرات عواملی مانند رفتارهای ناسازگار، وضعیت اقتصادی- اجتماعی والدین، ویژگی های مدرسه و گروه همسالان را بر افت تحصیلی مورد بررسی قرار داده است (رامبرگر[1] 601:1995، پیرسون و نیوکامب،2000 : 570).
اگرچه تحصیل ارزش فراوانی در نزد آنان دارد اما مادرانی که از طبقه اقتصادی ـ اجتماعی پایینی هستند و نسبت به آینده ناامید و نسبت به زندگی خود ناراضی و پریشان خاطر هستند، معمولا با دخترانشان در مورد آموزش های عالی و حرفه مناسب زیاد صحبت نمی کنند در نتیجه چنین دخترانی حتی وقتی که در دبیرستان معدل خوبی هم دارند معمولا به ترک تحصیل خود فکر می کنند(تیناژرو، گوزالس، و دیک[2]،1991:منبع اریک).
در این پژوهش ساعات مطالعه در روز و رفتار ناسازگار درمدرسه و عزت نفس تحصیلی و اعتقادات و باورهای دختران تاثیر مستقیمی برروی ترک تحصیل آنان نداشت اما ارتباط معنی داری با معدل آخر سال (عملکرد تحصیلی) آنان داشت."