Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مقایسه ای نیازهای جسمانی، عاطفی، اجتماعی و مذهبی نوجوانان مناطق محروم بر اساس جنسیت

نویسنده: ؛

تابستان 1384 - شماره 12 علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 159 تا 180)

کلیدواژه ها : نیاز ،نیازسنجی ،نیازهای جسمانی ،نیازهای روانی ،نیازهای تحصیلی ،نیازهای اجتماعی ،نیازهای مذهبی

کلید واژه های ماشینی : اوقات فراغت ،دختران و پسران ،فعالیت‌های ورزشی ،والدین به وضع تحصیلی ،والدین در آموزش مسایل ،تحصیلی ،گروه دختران و پسران ،بلوغ در گروه دختران ،مسایل مربوط به بلوغ ،زمینه موفقیت‌های تحصیلی دانش‌آموز ،اوقات فراغت نوجوانان ،آشنایی دختران و پسران ،والدین به وضع ،نیازهای جسمانی ،نیازهای دانش‌آموزان ،نقش والدین در آموزش ،گذران اوقات فراغت ،گروه دختران ،دانش‌آموزان دختر و پسر ،اردوهای تابستانی ،دادن والدین به وضع ،گذراندن اوقات فراغت ،نیازهای نوجوانان ،نیازهای فرهنگی ،وضع تحصیلی دانش‌آموز ،تحصیلی دانش‌آموز ،مورد اوقات فراغت ،نیازهای دانش‌آموزان شرکت‌کننده ،آشنایی نوجوان ،مشورت با والدین

این مقاله در پی شناسایی نیازهای نوجوانان مناطق محروم از منظر خود نوجوانان برای برنامه‌ریزی و طراحی خدمات مناسب‌تر در اردوهای تابستانی برای گذران اوقات فراغت است. طرح کلی مقاله حاضر توصیفی است و داده‌های مقاله با استفاده از روش پیمایش به دست آمده است. جامعه آماری این پژوهش دختران و پسران دوره راهنمایی و تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستانی استان‌های مناطق محروم (کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، کرمانشاه، کرمان، ایلام، ...) هستند که در اردوهای بنیاد مستضعفان در چند اردوگاه شهر تهران شرکت کرده‌اند. برای تعیین نیازهای دانش آموزان شرکت کننده در اردوهای تابستانی از منظر خود ایشان، به وسیله پرسشنامه نیازهای جسمانی، عاطفی، اجتماعی و مذهبی ایشان پرسیده شد. اولویت نیازهای دانش‌آموزان عبارت بودند از: رفتن به مدرسه، روابط گرم و صمیمی در بین اعضای خانواده، نیاز به اعتماد والدین، انجام فعالیت‌های ورزشی و جسمی، احترام به یکدیگر و رعایت حقوق متقابل در بین اعضای خانواده، استفاده والدین از تشویق در زمینه موفقیت‌های تحصیلی دانش‌آموز، توجه والدین به امر تغذیه و بهداشت نوجوان، نیاز به مورد قبول واقع شدن در بین اعضای خانواده، اهمیت دادن والدین به وضع تحصیلی دانش آموز، آگاهی از اصول بهداشتی، مشورت با والدین در انتخاب رشته تحصیلی، آشنایی نوجوان با قانونمندی و احترام به قانون و اجرای آن، احترام به قوانین در بازی‌ها یا ورزش‌ها و فعالیت‌های جمعی، نقش والدین در آموزش مسایل مربوط به بلوغ، آشنایی با قانون اساسی کشور، آشنایی دختران و پسران قبل از ازدواج. آماره‌ها تفاوت‌های معنی‌داری را بین میانگین های ابعاد مختلف نیازها در بین گروه دختران و پسران به جز در مورد نیازهای فرهنگی و اجتماعی نشان می دهند و این تفاوت به معنای احساس ضرورت بیشتر این نیازها در میان دختران است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.