Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش ها: همایش بین المللی گفت و گوی تمدنها

ISC (18 صفحه - از 257 تا 274)

کلید واژه های ماشینی : اسلام، گفت‌وگوی تمدنها، همایش بین‌المللی، گوی تمدنها، آمریکا، خنرانی، خاتمی، فرهنگی، اندیشۀ گفت‌وگوی میان تمدنها، اروپا

خلاصه ماشینی:

"IB} راسم افتتاحیهسخنرانی حجت الاسلام صفوی* در آغاز این همایش،حجت الاسلامو المسلمین سید سلمان صفوی،مسؤولبرگزاری همایش،با بیان توضیحاتیپیرامون علت و چگونگی برگزاری اینهمایش اظهار داشت: «پس از طرح مسألۀ گفت‌وگویتمدنها،آقای سید محمد خاتمی،رئیس جمهوری اسلامی ایران کهدر برابر نظریۀ ساموئل هانتینگتونمطرح شد،به نظر رسید که یک کارعلمی در خارج از کشور انجام شودتا فارغ از جنبه‌های تبلیغی،ابعادمختلف گفت‌وگوی تمدنها با یکنگرش علمی و در محیطیآکادمیک،توسط متخصصانبین‌المللی مورد بررسی قرار گیرد. » خنرانی محمد رضا هاشمی** وی سخنرانی خود را با بحثی دربارۀموقعیت و نقش برجستۀ اسلام در برقراریتمدن جهانی در دوران قرون وسطی(عصرتاریکی)در اروپا آغاز کرد و گفت: «این امر تقریبا به‌طور عام موردتوافق اندیشمندان و محققان بیطرف غربی قرار دارد. » اوه لطف الله افراسیابی* سخنران با اعلام این مطلب که فارغ ازعمل سازمان ملل متحد در نام‌گذاری سال2001 به‌عنوان سال"گفت‌وگوی تمدنها"ونیز توجه متفکران به آن،باید در پی آزموناهمیت سیاسی-گفتمانی این اقداممبدعانۀ سازمان ملل پس از جنگ سردسازمان بود،گفت: «در جهت چنین آزمونی سه راهدر پیش گرفته شده است:ابتداتاریخ مختصری از فعالیتهاینشست عمومی سازمان ملل باتوجه به گفت‌وگوی بین تمدنها ارائهمی‌شود که از این بخش دو راه‌حل،اتفاق‌نظر نیروها در جهت یا علیهاین ابداع،عرضه می‌گردد. دربخش دوم،گزارش مفصلی ازبرنامه‌های عملی و طرحهایسنجیده‌ای که توسط مسئولمنتخب سازمان ملل برای پیگیریموضوع گفت‌وگوی بین تمدنها،یعنی آقای"جیان دومنیکو پیکو"ارایه شده،مورد بررسی قرارمی‌گیرد و در بخش سوم تأثیراتسازمان ملل بر موضوع گفت‌وگویبین تمدنها و نیز دیدگاههایسازمان ملل در این خصوصبررسی می‌شود. » وی سپس تحلیل توصیفی هانتینگتونو تفسیر او از روابط آتی از یک‌سو و نمونۀخاتمی(که دورنمایی از آیندۀ روابطبین‌المللی است)را مورد بررسی قرار داد ونهایتا به مقولۀ تفاوتهای فرهنگی این دوپیشنهاد پرداخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.