Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن کریم بر اساس تفسیر موضوعی/ قیامت و صراط

(11 صفحه - از 7 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : دوزخ، قیامت، تفسیر، روایات، بهشت، اشراف، تفسیر قرآن کریم، عبور، قیامت و صراط، جهنم، بهشت و دوزخ، مومنان، آب، نجات، معنی، راه بهشت و دوزخ، آتش، ورود، تجسم، مقصود، روز قیامت، قرآن کریم بر اساس تفسیر، آیات قرآن، ظواهر، آتش دوزخ، صراط مستقیم، راه دوزخ، اهل بهشت، معنی اشراف، چاه آب

خلاصه ماشینی: "و در عین حال،نمی‌توان این خطبه و امثال آن را گواه قاطع بر نفی‌ نظریهء نخست گرفت زیرا کلام امیر مومنان علی(ع)مملو است از مجاز و استعاره و کنایه و ممکن است بخشی از این تعبیرها یک نوع استعاره باشد که با هردو نظریه‌ سازگار باشد در این‌جا شایسته است که دامن سخن را کوتاه کرده و به بحث دیگر از صراط یعنی کیفیت عبور انسانها از صراط،نظر افکنیم: اختلاف انسانها در گذشتن از صراط در گروهی از روایات چگونگی گذشتن انسانها از صراط و کیفیت خود صراط بیان شده است،اما کیفیت آن به قرار زیر است: 1-باریک‌تر از مو(ادق من الشعر) 2-برنده‌تر از شمشیر(احد من السیف) آنگاه کیفیت عبور انسانها به صورتهای یاد شده در زیر آنها آمده است: 1-کسانی به سرعتی مانند برق می‌گذرند و آنان خاندان پیامبر(ص) (معصومان)می‌باشند"فمنهم من یمر مثل البرق‌"،"فیمضی اهل بیت محمد و آله‌ زمرة علی الصراط مثل البرق الخاطف‌" 2-افرادی که به سرعت باد عبور می‌کنند(یمضی قوم مثل الریح) 3-گروهی به سرعت اسب دونده می‌گذرند(و منهم من یمر مثل عدو الفرس) 4-دسته‌ای به سرعت انسانی که پیاده راه می‌رود(ثم یمضی قوم مثل المشی) 5-عده‌ای مانند کسی که با دست و سینه حرکت می‌کند از آن می‌گذرند (ثم قوم مثل الحبو،"و منهم من یمرحبوا") 6-برخی مانند کسی که بسیار آهسته و به سختی با زانوها حرکت می‌کنند، از صراط عبور می‌کنند(ثم قوم مثل الزحف‌")8 تفسیر و تبیین اینک به تفسیر و تبیین این روایات می‌پردازیم: با توجه به تحقیقی که محققان دربارهء مسائل اخروی دارند،مفاد این‌ روایات واضح و روشن خواهد بود و آن این‌که حقائق و رخدادهای عالم قیامت، تبلور و بازتاب رخدادهای این جهان است،و این دو در امتداد یکدیگر و هریک‌ جلوه و تجسم خاصی از واقعیت هستی انسان و افکار و اعمال او می‌باشد،غرائز و شهوات انسان واقعیتی است که در دنیا به گونه‌ای خودنمائی می‌کند و در سرای دیگر به صورت دوزخ و عقوبت‌ها و کیفرهای آن و بر این اساس همهء انسانها باید از این‌ جهنم بگذرند و پل منصوب بر آن‌که از آن گذر می‌کنند همان فطرت الهی و بعد ملکوتی انسان است و بدیهی است این صراط و پل که بر جهنم شهوات استوار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.