Skip to main content
فهرست مقالات

ملل و نحل/ انکار حسن و قبح عقلی

نویسنده:

(10 صفحه - از 22 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : عقل، انکار حسن و قبح عقلی، ادراک، خدا، دروغ، بدیهیات، خرد، داوری عقل، درک حسن و قبح افعال، انسان

خلاصه ماشینی:

"باید به دو صورت‌ باشد:روشن و غیر روشن به گونه‌ای که روشن،پایهء حل دومی باشد،درست است‌ که در ادراکات عقل عملی نمی‌توان لفظ نظری و بدیهی را به کار برد،زیرا این‌ دو واژه از خصائص عقل نظری هستند،درحالی‌که بحث ما،در عقل عملی است، ولی درعین‌حال می‌توان حقیقت تقسیم موجود در عقل نظری را در عقل عمل نیز آورد و گفت:ادراک اموری که از نظر عقل باید انجام بگیرد و یا نباید انجام بگیرد بر دو نوع است:قسمی از آنها به قدری واضح و روشن است که عقل در همان برخورد نخست حکم خود را به عنوان باید و نباید،صادر می‌کند و می‌گوید:باید پاسخ‌ نیکی را به نیکی داد و نباید پاسخ نیکی را به بدی داد،درحالی‌که در همین‌ قلمرو ادراکاتی دارد که به این زودی نمی‌تواند دربارهء آنها به صورت اثبات و نفی داوری کند و اینکه آیا بشر باید آنها را انجام بدهد یا نباید انجام بدهد،بلکه‌ با ارجاع این قسم،به قسم نخست می‌تواند دربارهء آنها تصمیم بگیرد،و اگر چنین‌ تقسیمی در عقل عملی وجود نداشته باشد،با همهء ادراکات عقل عملی باید روشن‌ باشند که نتیجه آن این است که اختلافی در ادراکات عقل عملی وجود نداشته باشد و یا همه باید نظری باشند که بشر هیچگاه به نتیجه‌ای نرسد درحالی‌که هردو باطل‌ و بی‌اساس هستند از این جهت باید گفت ادراکات عقل عملی نیز واضح و غیر واضح‌ دارد،و انسان از طریق ادراک واضح،غیر واضح را درک می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.