چکیده:
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل با پایگاههای اطلاعاتی پیوسته و همچنین میزان استفاده آنها از این پایگاههاست.
روش:روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد.از کل جامعه پژوهش،043 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع شد.در نهایت 053 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.دادههای به دست آمده از پژوهش با روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری کای دو و ضریب همبستگی اسپیرمن به کمک نرمافزار Spss 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند:
یافتهها:نتایج پژوهش نشان داد بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آنها با پایگاههای اطلاعاتی پیوسته و همچنین بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آنها با پایگاههای اطلاعاتیی پیوسته رابطه معناداری وجود دارد.(43/8 درصد)دانشجویان اصلا با پایگاههای اطلاعاتی آشنایی نداشته و (24 درصد)از آنها نیز از پایگاهها استفاده نمیکنند.با توجه به یافتههای به دست آمده،بین میزان آشنایی دانشجویان با پایگاههای اطلاعاتی و میزان استفاده آنها از این پایگاهها رابطه معناداری وجود دارد.از بین پایگاههای اطلاعاتی پیوسته "Science direct" ،با میانگین آشنایی(2/76 درصد)و میانگین استفاده (2/93 درصد)شناخته شدهترین و پراستفادهترین پایگاه اطلاعاتی در بین دانشجویان است.بین مقطع تحصیلی دانشجویان با میزان دسترسی آنها به پایگاههای اطلاعاتی و بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان دسترسی آنها به پایگاههای رابطه معناداری مشاهده شد.میزان دسترسی دانشجویان به پایگاههای اطلاعاتی با(05/2 درصد)در حد متوسط است.حدود نیمی از دانشجویان بهطور متوسط با اینترنت و ابزارهای جستجوی وب آشنای دارند.و این بیانگر این است که بین میزان آشنایی دانشجویان با پایگاههای اطلاعاتی و میزان آشنایی آنها با اینترنت رابطه معناداری وجود دارد.بیشترین درصد(63/7 درصد) دانشجویان،آشنایی با نحوه جستجو را به عنوان مهمترین عامل در استفاده موثر از پایگاهها اعلام کردند.
نتیجهگیری:اکثر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل با پایگاهای اطلاعاتی پیوسته اصلا آشنایی نداشته و یا آشنایی بسیار کمی دارند و همچنین از آنها استفاده نمیکنند.که این امر به دلیل عدم اطلاعرسانی مناسب و فقدان آموزش میباشد.لذا این مسئله لزوم برنامهریزی و اهتمام بیشتر مسئولین و دست اندرکاران این دانشگاه را میطلبد.
خلاصه ماشینی:
"سال دوم،شماره(8)بهار 9831بررسی میزان آشنایی و استفاده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل با پایگاههای
اطلاعاتی پیوسته و همچنین میزان استفاده آنها از این پایگاههاست.
یافتهها:نتایج پژوهش نشان داد بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آنها با پایگاههای
اطلاعاتی پیوسته و همچنین بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آنها با پایگاههای اطلاعاتیی
دانشجویان با پایگاههای اطلاعاتی و میزان استفاده آنها از این پایگاهها رابطه معناداری وجود دارد.
تحصیلی دانشجویان با میزان دسترسی آنها به پایگاههای اطلاعاتی و بین رشته تحصیلی دانشجویان و
و این بیانگر این است که بین میزان آشنایی دانشجویان با پایگاههای
اطلاعاتی و میزان آشنایی آنها با اینترنت رابطه معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری:اکثر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل با پایگاهای اطلاعاتی پیوسته اصلا آشنایی
اطلاعاتی پیوسته و همچنین میزان استفاده آنها از این
اطلاعاتی پیوسته و میزان استفاده از این پایگاهها
بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آنها
بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آنها
بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آنها با
بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آنها با
آشنایی دانشجویان از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته بیشتر
باشد میزان استفاده آنها از این پایگاهها نیز بیشتر میشود
میزان دسترسی آنها نیز به پایگاههای اطلاعاتی پیوسته رابطه
پایگاههای اطلاعاتی پیوسته و میزان آشنایی آنها با
بین میزان آشنایی دانشجویان با پایگاههای اطلاعاتی و
بین میزان آشنایی دانشجویان با پایگاههای اطلاعاتی و
بین میزان آشنایی دانشجویان با پایگاههای اطلاعاتی و
بین میزان آشنایی دانشجویان با پایگاههای اطلاعاتی و"