Skip to main content
فهرست مقالات

معماری ذکر و معماری غفلت از منظر قرآن کریم

نویسنده:

(6 صفحه - از 34 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : معماری ،معماری ذکر و معماری غفلت ،قرآن ،قرآن کریم ،معماری ذکر ،ذکر ،معماری غفلت ،معماری غفلت از منظر قرآن ،شیطان ،نقش قرآن در معماری ذکر ،انسان ،نقش معصوم در معماری ذکر ،خدا ،منظر قرآن کریم ،آیات الهی قرآن کریم ،زیبائی ،معماری ذکر و رسالت شفا ،هنر شیطان در معماری غفلت ،هنر ،آیات قرآن ،شفا ،رسالت ،قرآن کریم در معماری ذکر ،رسالت ذکر به معماری فضائی ،معماری فضای ذکر با زیبائی ،یاد خدا ،هدایت ،شیطان و معماری غفلت ،رسالت شفا و هدایت قرآن ،ابلیس

خلاصه ماشینی:

"جامعه‌ای که به نور قرآن مزین شود و تلاوت با تدبر و عمل صالح در متن زندگانی افراد آن قرار گیرد معماری غفلت با تمام مختصات آن درهم می‌شکند و مفاسد اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی که همه بی‌عدالتی و ستم و زیر پا نهادن حقوق دیگران و بی‌انصافی را به همراه دارد فرو می‌پاشد و جای خود را به فضایی می‌دهد که آرامش و اطمینان قلبی و بصیرت در آن شکل می‌گیرد و این ظهور نقش قرآن در معماری ذکر است. و هنر معصومین (علیهم السلام) تخریب عنکبودخانه غفلت، خدافراموشی و خودفراموشی و تأسیس و معماری فضای ذکر با زیبائی هرچه تمامتر و آفرینش عینی ومجسم‌سازی آنچه را در سیر از (غیب) به (شهادت) بدان رسیده‌اند می‌باشد و معصوم در کنار قرآن، بعثت می‌کند و معماری ذکر و رسالت شفا و هدایت قرآن را جان می‌دهد و در خود به نمایش می‌گذارد و مصداق عینی و شکل بیرونی معماری ذکر قرآن می‌گردد. لهم قلوب لایفقهون بها و لهم اعین لا یبصرون بها (26) در تفسیر المیزان ذیل آیه هشتم سوره فاطر آمده است «آراستگی دنیا در نظر انسان او را به هواهای نفسانی و شهوانی می‌خواند»(27) «نفس» جلوه‌گاه زیبائی شیطان است. »(28) نتیجه عملکرد شیطان در معماری غفلت، فریبندگی دنیا در نظر آدمی و زیبندگی مظاهر آن در چشم اوست و این روند برای ساکنان فضای غفلت آنچنان ادامه می‌یابد که آنها نسبت به گذشته خود بیگانه و بیگانه‌تر می‌شوند و به حیوان شباهت بیشتری پیدا می‌کنند در این فضا همه چیز عوض می‌شود «منکر»، «معروف» می‌شود، «ضدارزش»، «ارزش» تلقی می‌گردد و (بدی) «نیکی» معرفی می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.