Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیلی بر قصص قرآنی قصه قوم عاد (قسمت دوم)

نویسنده:

(7 صفحه - از 40 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : قوم، عادیان، هود، قرآن، قصص قرآنی قصه قوم عاد، خدا، سنت، پیامبر، معجزه، امت

خلاصه ماشینی:

"(11) معیار نزول نعمت و نقمت: «نکته دوم اینکه می‌فهماند ارتباطی کامل بین اعمال انسانها با حوادث عالم برقرار است، حوادثی که با زندگی انسانها تماس دارد، اعمال صالح باعث می‌شود که خیرات عالم زیاد شود و برکات نازل گردد، و اعمال زشت باعث می‌شود بلاها و محنت‌ها پشت سر هم بر سر انسانها فرود آید و نقمت و بدبختی و هلاکت به سوی او جلب شود، و این نکته از آیات دیگر قرآنی نیز استفاده می‌شود(12)» علامه طباطبایی در همین رابطه در ذیل آیه 94 اعراف «وما ارسلنا فی قریة من نبی الا اخذنا اهلها بالبأساء والضراء لعلهم یتضرعون» و آیات بعد از آن به علت انقراض امت‌های طاغی گذشته، و به بیان چند سنت الهی می‌پردازد او می‌گوید: «این امتها از این جهت منقرض می‌شدند که بیشتر افرادشان فاسق و از زی عبودیت بیرون بودند، و به عهد الهی و آن میثاقی که در روز اول خلقت از آنان گرفته شده بود وفا نکردند، در نتیجه سنت‌های الهی که ذیلا توضیح آن را خواهیم داد یکی پس از دیگری در باره آنان جریان یافت و منتهی به انقراض‌شان گردید. سنت نزول بلایا تازیانه‌های بیدارکننده: عادیان وقتی در مقابل آیات و پیامبر خدا و منطق قوی و مواعظ سراسر شور و احساس او که همه مطابق و هماهنگ با فطرت انسانی است ایستادگی کردند و بر ظلم و عناد خود اصرار ورزیدند در مرحله اول مشمول سنت نزول بلاء یا بعبارتی تازیانه‌های بیدارکننده الهی قرار گرفتند آنها که از باغها و کشاورزی پررونقی برخوردار بودند (و آیه 134 شعراء دلالت بر آن دارد) چنانچه در بعضی اخبار آمده 3 تا 7 سال بسختی دچار خشکسالی شدند و اینجا بود که هود برای این بیماران جهل وگمراهی که قبلا دستورات بهداشتی او برای جلوگیری از تغییر نعمات الهی و نزول عذاب در آنها کارگر نشده بود اکنون نسخه درمان می‌نویسد و خطاب به آنان می‌گوید: « یا قوم استغفروا ربکم ثم توبوا الیه یرسل السماء علیکم مدرارا »."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.