خلاصه ماشینی:
"3 بر اساس تعریف فوق،در هر تدریس سه وظیفهء اصلی به عهدهء معلم است: 1-تشخیص هدف درس مشتمل بر اهداف کلی-اهداف جزیی اعم از اهداف در حیطههای شناختی،عاطفی،روانی حرکتی4 2-انتخاب روش متناسب برای رساندن یادگیرندگان به اهداف مورد نظر و پیشبینی وسایل آموزش لازم و تدارک آنها 3-ارزشیابی از فعالیت انجام شده(ارزشیابی از تدریس) با توجه به مطالب فوق،در تدریس شرط اول آن است که خود به عنوان مدرس بدانیم که چه چیز را باید تدریس کنیم؟چگونه تدریس کنیم و پس از تدریس یک مبحث،یادگیرنده باید به چه هدفهای رفتاری مشخصی رسیده باشد و در رفتار و اندیشهء او چه تأثیری باید مشاهده گردد.
هدفهای مقاله اول کتاب عنوان مقاله«نگاهی به بینش اجتماعی اسلام»است،که یکی از مباحث مشکل برای تدریس و مورد انتقاد همکاران گرامی نیز بوده است.
بر این اساس پارهای از هدفهای رفتاری درس مذکور به قرار ذیل است: 1-دانشآموز باید بتواند مفهوم هریک از اصطلاحات فردگرایی و جامعهگرایی را به درستی بیان کند.
»11 ازاینرو برای ارزشیابی باید از لیست هدفهای رفتاری سؤالات را انتخاب کرده و از دانشآموزان پرسش نمائیم ولی همین امر ساده بخصوص در ارزشیابیهای ادواری که هدفهای چندین درس و یا حتی هدفهای یک کتاب درسی بطور کامل باید مورد ارزشیابی قرار گیرند،خود مستلزم مهارت خاص و دقتهای لازم است.
21 اکنون با توجه به آنچه که دربارهء مراحل تهیهء طرح درس گفته شد،سعی میکنیم که مقالهء مورد نظر را در قالب«طرح درس»روزانه درآوریم ولی از آنجا که مطالب مقاله علی الاصول بیشتر از توان یادگیری دانشآموزان در یک جلسه میباشد،درس را برای دو جلسهء پیوسته طراحی میکنیم."