چکیده:
مقالهی حاضر مروری است بر صد سال برگزاری نمایشگاههای بینالمللی در سراسر دنیا و تمرکز خاص آن بر روی مهمترین نمایشگاههای برگزار شده در حد فاصل سالهای 1851 و 1951 است. نمایشگاههای بینالمللی سنگ نشانهی پیشرفتهای بشر در زمینهی به خدمت گرفتن کنولوژی هستند و ازاینرو در بنای آنها پیشرفتهای تکنولوژی به مثابه نمادی برای نمایش پیشرفتهای بشری به نمایش درآمده است.در هریک از آنها موضوعیت خاصی از پیشرفت صنعتی مد نظر بوده است و نمایانگر نگرش بشر به تکنولوژی در اعصار گوناگون به شمار میروند. این مقاله قصد دارد نشان بدهد که تغییرات روی داده در این نمایشگاهها در دورههای گوناگون ناشی از تغییر دیدگاهها نسبت به تکنولوژی بوده و این تغییر دیدگاه ما حصل ادراک تأثیرات تکنولوژی یا تغییر نگرش نسبت به تکنولوژی است.
خلاصه ماشینی:
1در سال 4581 در مونیخ نمایشگاهی جهانی برگزار میشود،در این نمایشگاه برادران تونت برای اولین بار صندلیهای چوب خمیده خود را به نمایش میگذارند.
در این نمایشگاه که در شهر کلن و برای نمایش دستاوردهای ورکبوند آلمان برگزار شد، نگرشهای ابتدایی استادان باوهاوس حاکم بود و نوعی ادراک زیباییشناسانه از معماری صنعتی و مدرن به نمایشگاه گذارده شد.
همان گونه که میتوان دید آنچه در نمایشگاه 1581 تنها روشی فنی برای ساخت ساختمانی عظیم محسوب میشد و هنوز فاقد هر گونه معانی بیانی و وجوه زیباییشناسانه بود،در انتهای قرن نوزدهم به بیان مد نظر خود دست یافته بود.
درحالیکه این امکان آخرین نمایشگاه بشر بود که در آن سرمستی تکنولوژی به اوج خود رسید و در حالتی نمایش و کودکانه و با شیوهای آمریکایی بیان شد و به فاصلهی چند ماه بعد از برگزاری مدرنیته روی داد،و نگرشی کلی بشر به تکنولوژی (به تصویر صفحه مراجعه شود) را دگرگون ساخت.
این نمایشگاه نقطه عطف راحتی و تجملی بود که صنعت برای بشر ابتدای قرن بیستم به همراه آورده بود و نمایشگاه نیویورک سال 9391 چشمانداز اتوپیاپی آینده از منظر این انسان به شمار میآمد.
این حقیقت ساده به ما امکان میدهد که منشاء رویدادهای درون دموکراسیتی را بهتر درک بکنیم (به تصویر صفحه مراجعه شود) شهری که توسط دریفوس و هاریسون به عنوان مدلی برای شهر آینده طراحی شده بود.
18-19 منابع: زیگفرید گیدیون،فضا،زمان،معماری،ترجمهی منوچهر مزینی،تهران: انتشارات علمی و فرهنگی،4731 -Adams,Steven,5060s Styles,New Budhardet books,New York,1989 -Dunlop,Beth,Hector,Denis,Lost Masterpieces, Phaidon Press,London,1999 -Farer,Monica,GM pavilion,Bel Geddes,Phaidon Pub. co.
,New York,1989 -Mamford,Lewis,The disaparance of Masterpieces, Newyorker,Vol. 34,June,1958 -Picchi,Francesca,NY Worlds Fair 39,Domus Maga- zine,No 821,December 1999,Millan,1999 -Wilkinson,Chris,Supersheds,Butterworth pub.