Skip to main content
فهرست مقالات

قالب شعر نیروی الفاظ، موزون و غیر موزون، شعر عروضی و سیلابی و آهنگی

نویسنده:

(11 صفحه - از 38 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : شعر ،سیلابی ،آهنگی ،شعر عروضی ،هجائی ،قالب شعر نیروی الفاظ ،ترانه‌های عهد ساسانی وزن عروضی ،موزون ،وزن ،شاعر ،نثر ،ترانه‌ها ،عرب ،ادبی ،شعر هجائی وزن عروضی ،ترانه‌های عهد ساسانی ،معنی ،بحر ،ایران ،شعر هجائی ،نظم ،سرود ،زمانی ترانه‌های عهد ساسانی ،اسلام ایرانی شعری عروضی ،عهد ساسانی ،استعمال ،شعر سیلابی و آهنگی ،ایران شعر سیلابی و آهنگی ،ترانه‌های عهد ساسانی در ایران ،اوزان عروضی

خلاصه ماشینی:

"فردوسی در داستان بهرام گور و مهمانشدن او در خانه دهگان این اصطلاح‌ را در مورد خود آورده و عموما در هرجا که موضوع داستانسرائی یا شرح دلاوری‌ پهلوانی بوده چامه بکار برده: همه چامهء رزم خسر وزدند همی در زمان چامهء نوزدند سوم ترانک-ترانک که امروز آنرا ترانه میگوئیم نیز از اشعار عهد ساسانی‌ بوده و بشعری اطلاق میشده که در مجالس بزم بوسیلهء مطربان خوانده میشده یا در دهات‌ و میان توده‌های مردم رائج بوده(مانند تصنیفهای عامیانهء امروز و ترانهای ایلیاتی) این قبیل ترانه‌ها از سه یا چهار مصرع تجاوز نمیکرده و غالبا دارای قافیه و وزن نیم‌ عروضی بوده نمونهء این ترانه‌ها تا یکی دو قرن بعد از اسلام میان مردم معمول بوده‌ و در کتب آمده: در اغانی‌1حکایت مفصلی است که خلاصه آن از اینقرار است: یزید بن مفرغ که از شعرای معاصر یزید بن معاویه بود(در نیمه دوم قرن اول‌ هجری)در بصره درچار شکنجه عباد بن زیاد قرار گرفت و او را با وضعی فجیع در بازارها میگردانیدند و اطفال در پی او میگفتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.