چکیده:
چکیدهبا ظهور اینترنت و فناوریهای وابسته، بیشتر جنبههای زندگی بشر تحت تاثیر این پدیده نوظهور قرار گرفته است. از امکانات جدید میتوان به صورت مثبت و سازنده در جهت تسهیل زندگی بهره برد و برای استفاده درست از آن برنامهریزی کرد. یکی از جنبههای متاثر از اینترنت، بحث دینداری افراد میباشد که در محیط اینترنت باید برای تبلیغ و حفظ آن برنامهریزی و اهتمام ورزید. در این مقاله ضمن معرفی امکانات مختلف موجود در اینترنت، پیشنهاداتی نیز در جهت استفاده موثر از آنها در خدمت دین ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
اینترنت، همانطور که پیشتر گفته شد، بر زندگی دینی افراد مؤثر است و در این مقاله بحث در مورد امکانات تعاملی موجود در این فضا و چگونگی تأثیر و استفاده از آنها در تبلیغ دین و تقویت دینداری افراد است.
امروزه پایگاههای بسیاری از جمله یاهو و گوگل، به ارائه این خدمت میپردازند که افراد میتوانند به صورت رایگان در آنها عضو شده و از این امکان استفاده نمایند.
تحقیق انجام شده به وسیله هوور(12) و همکارانش در سال 2004 در زمینه اینترنت و زندگی آمریکایی بیان میکند که شاید پر طرفدارترین فعالیت در اینترنت، فرستادن یا دریافت پست الکترونیکی با محتوای معنوی است.
بسیاری از خدمات شبکههای اجتماعی، از طریق وب ارائه میشوند و راههای متنوعی مانند: پست الکترونیکی، پیامرسانی آنی (گپ) و وبلاگ را برای تعامل در اختیار کاربران قرار میدهند؛ به طوری که میتوان گفت این شبکهها شماری از امکانات تعاملی اینترنت را به نوعی در کنار هم گرد آوردهاند.
تعداد کثیری از شبکههای اجتماعی با موضوع مذهبی در اینترنت وجود دارند که به افراد اجازه میدهند که گروههای نیایش ایجاد کنند، در مورد فیلمها بحث کنند و افرادی را که که به طور بالقوه در این زمینهها استعداد دارند، پیدا کرده و با آنها آشنا شوند.
در ادامه، سه شبکه در حوزه ادیان پر طرفدار، یعنی اسلام و مسیحیت و یهود معرفی میشود که با بررسی آنها و همچنین تعیین سطح علایق مردم کشور میتوان شبکههای اجتماعی با موضوع مذهب در ایران ایجاد نمود و از این راه در راستای تبلیغ دین و اطلاع رسانی به افراد کوشید.
9. Davinder(2007) "3 Faith or Religion based Social Networking Websites".
/3-faith-or-religion-based-social- networking-websites.